آیت الله هاشمی شاهرودی شخصیتی قابل احترام برای همه جناح ها بود97/10/07

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه گفتند: دقت فراوان، تسلط عمیق بر مباحث و اشراف بر مبانی فقهی و اصولی و نو آوری در موارد متعدد و مختلف علوم به خصوص فقه از ویژگی های درسی آیت الله هاشمی شاهرودی بود.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته» پنجشنبه شب در مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی شاهرودی که با حضور مراجع و مسؤلین در مسجد اعظم قم برگزار شد اظهار کردند: سخن گفتن در مورد شخصیتی که تمام عمر خود را به انجام وظیفه آن هم با اخلاص و از خود گذشتگی مشغول بود و نیز بررسی ابعاد چنین شخصیتی از نظر فردی، اجتماعی، فکری و علمی کار بسیار دشواری است.

در قرآن و روایات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت از ویژگی هایی در رابطه با افراد نام می برد که این ویژگی ها می تواند ابعاد آن شخصیت را برای ما روشن کند، ابعادی چون علم، دانش، فقاهت، جهاد، مبارزه،  روح خدمتگذاری، مسؤلیت پذیری، تواضع و اخلاق مداری.

در رابطه با علم، دانش و فقاهت در جای جای قرآن از عالم و علم  تجلی و تکریم شده است و عالم عنصر برجسته شناخته شده است؛ خداوند می فرماید که دو دسته برخوردار از موقعیت والا هستند یکی مؤمنان، خدا باوران و دیگری عالمان.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کردند: خدا در جایی که در مقام مقایسه بر می آید بین نور و ظلمت، بینا و نابینا به این نکته اشاره می کند که بین عالم و جاهل فرسنگ ها فاصله است.

ایشان با بیان اینکه خدای متعال در سایه علم شناخته می شود و خیر دنیا و آخرت در علم است به این تعبیر از امام صادق(ع) اشاره کردند که سه گروه در ملکوت بزرگ شناخته می شوند که عبارتند از متعلمان، عالمان و عاملان یعنی کسانی که می آموزند و بر اساس آنچه می آموزند عمل می کنند و کسانیکه علم خود را به دیگران منتقل می نمایند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضور باشکوه مردم در تشییع جنازه آیت الله هاشمی شاهرودی مصداق بارز تکریم از عالم بود ابراز کردند: بر اساس روایتی تکریم عالم تکریم پیامبر و تکریم پیامبر تکریم خداوند است.

ایشان با بیان اینکه در روایتی دیگری آمده اگر خداوند خیر کسی را بخواهد او را فقیه در دین قرار می دهد افزودند: از ویژگی های عالمان ما ابتدا خدا ترسی است به عبارتی آنها انسان هایی هستند که روح خدا ترسی دارند و هم در پیشگاه خدا و هم در پیشگاه مردم بزرگ هستند.

عالمان مرزبان اعتقادی و فکری جامعه اند و در حقییت دیده بانی می کنند تا دشمنان بر افکار مسلمانان و امت هجمه نبرند بنابراین عالم باید خیرش به مردم و جامعه برسد، حوزه علمیه را رونق بخشد و در حوزه خیرش به شاگردان برسد و در نظام نیز خیرش به نظام برسد و در جهت تحکیم مبانی نظری نظام تلاشی خستگی ناپذیر داشته باشد که آیت الله شاهرودی اینگونه بود.

عالمانی که علم و دانش آنها زمینه هدایت جامعه را فراهم می کند در قیامت از جایگاه رفیعی برخوردارند و عالمان شیعه در محضر خدا حاضرند و مورد تکریم قرار می گیرند.

آیت الله هاشمی شاهرودی علاوه بر اینکه خود یک عالم و فقیه بود و تا حد مرجعیت ظهور و بروز پیدا نمود در خانواده ای مؤمن و عالم رشد کرد؛ ایشان بعد از اینکه مراحل اولیه تحصیل را در حوزه علمیه گذراند خدا به او توفیق داد و با آیت الله صدر دوست و رفیق شد و نیز توفیق شرکت در درس بزرگانی چون امام راحل، آیت الله خویی را به دست آورد و در سن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد رسید.

ایشان با بیان اینکه امروز در حوزه و سراسر کشور تربیت شدگان این فقیه کم نیستند گفتند: دقت فراوان، تسلط عمیق بر مباحث و اشراف بر مبانی فقهی و اصولی و نو آوری در موارد متعدد و مختلف علوم به خصوص فقه از ویژگی های درسی آیت الله هاشمی شاهرودی بود؛ طبق روایتی یک عالم نقش آفرین از ۷۰ هزار عابد برتر است.

مرحوم آیت الله شاهرودی در مدت کوتاهی در حوزه به عنوان استادی بزرگ و صاحب نظر شناخته شد و رهبر انقلاب  مناصب مربوط به نظام اسلامی را به او واگذار کرد و در دوره ریاست قوه قضائیه صاحب ابتکار در رابطه با توسعه قضایی، تاسیس شوراهای حل اختلاف بود و در مسائل مختلف چون بانکداری و غیره ذوقی سرشار داشت.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه آیت الله هاشمی شاهرودی انسانی به تمام معنا فرهیخته بود به آثار فاخر ایشان اشاره کردند و گفتند: ایشان به خاطر ورود در مسئله نظام آن ابعاد علمیشان برای عموم روشن نبود و در دوران جوانی یک مجاهد واقعی در کنار استاد شهیدشان بود.

دبیر شورای عالی حوزه تصریح کردند: این شخصیت در حوزه از مراجع تقلید بود و رساله عملیه داشت اما چون فروتن بود و دل می سوزاند برای انقلاب هر مسؤلیتی که رهبری به ایشان پیشنهاد می دادند را با جان و دل می پذیرفت و هرگز نمی گفت که مرجعیت با پذیرش مسؤلیت منافات دارد و معتقد بود مرجعیت جایی کارگزار است که گرهی را باز کند.

جامعه او را شخصیت قابل احترامی برای همه جناح ها می شناخت؛ ایشان در زندان بعثی‌ها دستگیر و آثار شکنجه‌های جسمی و روحی بر بدنشان وجود داشت.

دیدگاه‌ها   

اسماعیلی
#1 اسماعیلی 1397-10-08 10:20
یاران امامندکه یکی یکی از درخت چیده می شوند این از سرنوشت همه که باید بریم خوشا به حال کسی که خدمت کرد و رفت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.