حوزه‌های علمیه در دینداری افراد جامعه نقشی تأثیرگذار دارند96/12/08

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(س) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، فرمودند:سختی‌ها و فشارها در انسان‌های رفاه طلب وکسانی که دینداری اساسی ندارند، جا خالی می‌کنند؛ بعضی دینداری آنها فصلی و موقتی است، اگر دین برای آنان منفعت داشته باشد، طرفدار دین می‌شوند و اگر دچار مشکلی شوند، دین‌داران را مقصر مشکلات می‌دانند؛ اینها کسانی هستند که طعم دینداری واقعی را نچشیده اند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در دینداری افراد جامعه نقشی تأثیرگذار دارند، گفتند: آنان که معیار دینداری اصیلی دارند، در مقابل شکنجه ها، سنگ‌اندازها و ناملایمات احساس ستمی نمی کنند، به خاطر خدا سختی‌ها را تحمل می‌کنند، در مقابل قدرت‌ها و تهدیدات دشمن تسلیم نمی شوند، چشم طمع به دارایی دیگران ندارند و دست از دینداری خود بر نمی دارند.

استاد اخلاق حوزه در ادامه به شاخصه‌های دینداری و ملاک برای دینداری افراد اشاره کردند و با اشاره به روایات و احادیث، گفتند: پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، معیار دینداری را ورع، خداترسی، دوری از گناه و پرهیزکاری عنوان کردند.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: بنا به فرموده امام صادق(علیه‌السلام)، اهل دین نشانه‌هایی دارند که با این معیارها شناخته می‌شوند؛ از جمله اینکه صادق و راستگو هستندو امانتدار هستند.

وفای به عهد و صله رحم یکی دیگر از نشانه‌های انسان‌های دین‌دار است و این چهار شاخصه از جمله شاخصه‌های مهم دین‌داران محسوب می‌شود.

بنا به فرموده امام صادق(علیه‌السلام)، افرادی که دم از حق می‌زنند و از دینداری سخن می‌گویند، سه نشانه دارند: باید ببینند چه دوستانی دارند (فردای قیامت فریاد می‌زنند یا لیتنی... کاش این فرد را به دوستی نمی گرفتم)؛ به نمازشان توجه می‌کنند، دارایی خود را در چه راهی مصرف می‌کند.

آیت الله حسینی بوشهری، بانوان طلبه را به شب زنده داری توصیه کردند و اظهار داشتند: افرادی که به نماز و نیایش شبانه با خداوند می‌پردازند، ذهنشان خدایی می‌شود و کلام و سخن آنان تأثیرگذار است.

ایشان با اشاره به اینکه هر مصیبتی برای اهل بیت(علیهم‌السلام) قابل تحمل بود، به جز مصیبتی که به دین مربوط می‌شد، عنوان کردند: حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌پرسند بهترین عمل در این ماه چیست؟ حضرت رسول می‌فرمایند: حفظ دین.

استاد اخلاق حوزه در پایان یادآور شدند: در زمان هارون الرشید، وقتی تصمیم به قتل امام موسی کاظم(علیه‌السلام) گرفتند از فقهای قصر خواستند که تأیید کنند؛ بهلول که از شاگردان امام بود، از حضرت پرسید چه کنم، حضرت فرمودند خود را به دیوانگی بزن و بهلول خودش را به دیوانگی زد تا دینش را حفظ کند و خود هارون الرشید گفت که دیوانه شده بلکه به خاطر حفظ دینش از ما گریخته است

دیدگاه‌ها   

سبحان
#2 سبحان 1396-12-08 18:05
سلام علیکم به نظر من هم در دینداری نقش دارند هم در بی دینی امروزه بی فرهنگی طلبه های بیسواد باعث شده مردم از دین زده بشن تا کی باید اینجوری باشه چرا هیچ نظارتی هیچ آموزشی موقع تبلیغ نمی دن
نقل قول کردن
محسن د نکوب
#1 محسن د نکوب 1396-12-08 08:43
برای همین است که دارند حوزه های علمیه را بدنام می کنند هر جایی می روید کلیپ هایی ساختگی از روحانیون منتشر می کنند که سربازی نمی روند و حقوق میلیونی می گیرند و مردم که تحت فشارند باور می کنند و حس تنفر در انها پدید می اید هیچ رسانه ای نیست حقیقت را به مردم بگوید من نمیدانم پس چرا می گویند مملکت و نظام آخوندی است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.