خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1402/10/29

 

 

حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کردند: امام باقر (ع) می‌فرماید: «معیار دوستی و دشمنی با اهل بیت (ع) در یک جا می‌توان مشاهده کرد هرکسی مطیع خداوند است دوست‌دار ما اهل بیت (ع) است و هرکسی از خدا نافرمانی کند دشمن ما است.»

 

حدود صد روز از هجوم رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد و در این مدت انسان‌هایی آواره، شهید و مجروح شدند و این‌ها اقدامات کسانی است که چهره انسانی دارند و حقیقتا انسان نیستند.

 

امام جمعه قم ادامه دادند: چهره ریاکارانه آن‌ها به رسوایی تبدیل شد و دیگر جرأت ندارند سخنی از حقوق بشر بیان کنند؛ شکاف بین مجموعه‌های رژیم صهیونیستی بیداد می‌کند و مردم تظاهرات می‌کنند. امیدواریم روزی فرابرسد که نیاز به فروپاشی رژیم صهیونیستی از بیرون نباشد و از درون فرو بریزد.

 

اسرائیل چه زمانی تصور می‌کرد که توسط مجموعه‌ای مانند جوانان یمن محاصره دریایی شود. رئیس انصارالله در سخنرانی اش عبارت نتوکل علی الله را تکرار کرد. کسی که اینگونه خدا را پشتوانه خود قرار بدهد از چیزی نمی‌ترسد.

 

ما اهل جنگ نیستیم اما خطاب به آمریکا می‌گوییم اگر می‌خواهد رژیم منحوس صهیونیستی در آرامش به سر ببرد بگذارد مردم غزه هم در آرامش باشند. آتش بس صورت بگیرد، همه اسرا آزاد شوند، این مردم به سرزمین خودشان برگردند و پیگیر و احقاق حقشان باشند تا دولت مستقل فلسطین در این سرزمین تشکیل شود.

 

از پاسخ کوبنده سپاه پاسداران تشکر می کنیم. حقیقتا به خوبی نشان دادند که چرا از برد هزار کیلومتری موشک نقطه و از خوزستان برای زدن ادلب استفاده کردند در حالی که می‌توانستند از کرمانشاه هم بزنند. آن‌ها می‌خواستند بگویند که رژیم اشغالگر بدان که برد موشک‌های ما تا آن جایی که شما هستید می رسد و اگر دست از پا خطا کنید ما پای کار هستیم.

 

ایشان در رابطه با دیدار ائمه جمعه با رهبر معظم انقلاب گفتند: رهبر معظم انقلاب در این دیدار نکات ارزشمندی را بیان کردند و از نسبت به هوشیاری مردم تجلیل کردند و بیان کردند این مردم در سختی‌ها و مشکلات پای انقلاب بودند و وظیفه ائمه جمعه روشنگری، دعوت نسل جوان به پایگاه‌های نماز جمعه و ارتباط با نخبگان و فرهیختگان جامعه است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به انتخابات پیش رو یادآور شدند: قهر کردن با صندوق رای مشکلی را حل نمی‌کند. امیدواریم در روز انتخابات شاهد سیل حضور مردم در پای صندوق های رأی باشیم.

 

امام جمعه قم ضمن توصیه به عبادت و انس با قرآن، ادامه دادند: ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان سه کلاس تربیتی است که هر کسی دراین سه کلاس قبول شود در روز عید فطر هدیه خود را دریافت می‌کند.

 

ایشان با اشاره به میلاد امام جواد (ع) گفت: امام رضا (ع) در رابطه با تولد امام جواد (ع) فرمودند: «این همان مولودی است که در اسلام با برکت‌تر از او، زاده نشده است».

 

خطیب جمعه قم بیان کردند: امام جواد(ع) می‌فرماید: اگر کسی ثروتش خدایی باشد و استغنای او از ناحیه خداوند باشد همه به او نیاز پیدا می کنند؛ زیرا سرچشمه گرانسنگ است.

 

ایشان با اشاره به میلاد امام علی (ع) گفتند: به اقرار دوست و دشمن حضرت علی (ع) در فضائل بی نظیر است. پیامبر اکرم (ص) در رابطه با حضرت علی می فرماید: «ولایت امیرالمومنین ولایت خداوند، حب و محبت به حضرت علی (ع) عبادت خدا و پیروی از حضرت علی (ع) واجب خداوند است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با گرامی‌داشت روز پدر افزودند: حضرت علی (ع) در رابطه با حق پدر بر فرزند می فرماید:«إِنَّ لِلْوَالِدِ عَلَی الْوَلَدِ حَقّاً؛ فَحَقُّ الْوَالِدِ عَلَی الْوَلَدِ أَنْ یُطِیعَهُ فِی کُلِّ شَیْءٍ إِلَّا فِی مَعْصِیَةِ اللَّهِ سُبْحَانَه؛ پدر را نیز بر فرزند حقی. حق پدر بر فرزند این است، که فرزندش در همه حال، فرمانبردار باشد و مگر در معصیت خدای سبحان.»

 

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کردند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «خصلتی وجود دارد که اگر در انسانی باشد دنیا و آخرت مطیع او خواهد شد و از نعمت‌ بهشت برین الهی بهره‌مند خواهد شد و این ویژگی تقوا است. کسی که بخواهد عزیزترین افراد نزد مردم باشد تقوا الهی پیشه کند خداوند راه تشخیص حق و باطل را به روی او باز می‌کند و از جایی که خبر ندارد به او روزی می‌دهد.»

 

امام جمعه قم در رابطه با موانع سعادت انسان اظهار کردند: غفلت از مسائل مهمی است که باعث می‌شود انسان به کج راهی برود و مسیر سعادت را گم کند.

 

ایشان با بیان اینکه توجه به هدف غائی آفرینش از مسائلی است که باعث می‌شود انسان بیدار شود و دچار غفلت نشود، اضافه کردند: توجه به عواقب غفلت دومین راه مبارزه با غفلت است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کردند: زمانی که عواقب غفلت را برای جامعه بیان کنیم؛ آحاد جامعه به خود می‌آیند و به فطرت نخستین خود که حرکت در مسیر خدای متعال است، می‌روند.

 

امام علی (ع) در خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه در رابطه با فلسفه بعثت پیامبر (ص) می‌فرماید:« طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ...»َ پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم طبیبی سیار است که داروهای خود را برای درمان غفلت آماده می‌کند به دنبال بیمارانی می‌گردد که به خاطر غفلت دچار سرگردانی شدند.

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.