بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 91/01/18 خطبه شماره45 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمن به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر رحمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان عَلی قیامِ یُوم الدین.
اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله. السلام علیک یا بقیة الله فی ارض و رحمة الله و برکاته.
عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. قالَ امیر المومنین علیه صلوة و السلام: «اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللَّهِ فِي الْخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»[1]بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. در زیبا سخنی امیر المومنین در رابطه با مسئله تقوی مطرح میکند. او میفرماید: از نافرمانیهای الهی در خلوتها بپرهیزید، زیرا همان کسی که امروز شاهد اعمال شماست فردای قیامت قضاوت با اوست. معمولاً قاضی و شاهد در دنیای امروز ما یکی نیست. شاهد در مقام شهادت است و قاضی در مقام قضاوت، اما چون خدای متعال ناظر بر اعمال ماست، ناظر بر رفتار ماست او در عین حال که شاهد اعمال ریز و درشت ماست، فردای قیامت نسبت به ما خود او هم قضاوت میکند بر اساس ان چه که بالمعاینه مشاهده کرده است.
در خطبهی اول پیرامون سیرهی نورانی پیامبر و اهل بیت بحث میکردیم. چون این ایام و لیالی متعلق است به صدیقهی کبری فاطمهی زهرا سلام الله علیها مناسب میبینم که بحث خطبهی اول را اختصاص بدهم به بیان فضائل و مناقب و سیرهی نورانی تنها یادگار پیغمبر . این که سخن از سیره میکنیم. اینکه سخن از الگو بودن فاطمهی زهرا برای زندگیمان میکنیم این منحصر به ما نیست. حضرت بقیة الله اعظم روحی و ارواح العالمینَ لتراب المقدم الفداء نیز در آن بیان نورانی میفرمایند: «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَة»[2] مادرم زهرا دختر رسول الله برای من امام زمان، برای پیشوای شما فاطمهی زهرا نقش الگو بودن و اسوه بودن دارد. در رابطه با صدیقهی طاهره و در بیان مناقب آن حضرت حقیقتاً باید اعتراف کنیم که هر چه در بارهی فاطمه سخن بگوییم، توضیح بدهیم، ساعتها وقت صرف کنیم به حقیقت و کُنه حقیقی فاطمه ما نمیتوانیم پی ببریم. کلامی از وجود مقدس امام صادق در مجامع روایی ما نقل شده، این کلام کلامِ خیلی بلندی است. تعبیری از ایشان نقل شده که میفرماید: َ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا[3]. فاطمه فاطمه نام گذاری شده زیرا مردم نمیتوانند کنه و حقیقت فاطمه را آن گونه که باید نسبت به آن شناخت پیدا کنند. اما از چند کانال و از چند راه شاید بتوانیم گوشهای از شخصیت فاطمه را بشناسیم، با مراجعهی به قرآن. آیاتی که در وصف فاطمه و اهل بیت آمده است. مراجعه به کلمات نورانی پیامبر و اهل بیت در وصف فاطمه، مراجعه به کلمات خود فاطمه و سیرهی رفتاری خود فاطمه بیانگر شخصیت صدیقهی طاهره خواهد بود. گذرا عرض میکنم آیهی تطهیر در وصف فاطمه هست. همانگونه که در وصف دیگر بزرگان چون امیر المومنین، چون امام حسن، چون امام حسین، چون پیامبر اکرم هست. إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً[4] این ایه بیانگر عصمت فاطمه است. اگر کسی به مقام عصمت رسید یعنی انسان کامل. فاطمه انسان کامل است. از خطا مصون هست فاطمه. یعنی میشود رفتار فاطمه را به عنوان الگوی زندگی قرار داد چون او انسانی است که به حد کمال انسانیت نائل آمده و به مقام عصمت رسیده است. صدیقهی طاهره فاطمهی زهرا جزء قُرباست که به عنوان اجر و پاداش رسالت مطرح شده «قُلْ لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى »[5]. به پیامبر پیشنهاد دادند چقدر امکانات به شما بدهیم در مقابل این همه تلاش؟ که این آیه نازل شد و نکتهای در این مسئله نهفته است و آن نکته این است که اگر جامعهی اسلامی به قربی مودت بورزند، محبت بورزند رابطه شان با پیغمبر و رابطهشان با خدا قطع نمیشود. این پیوستگی و ارتباط با قربی و اهل بیت مصونیت آور است. جامعه دچار انحراف نمیشود. لذا پاداش رسالت و مودت نسبت به قربی است. صدیقهی طاهره محور آیهی مباهله است.«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ [6]». او محور مباهله است. خیلی جالبه در مباهله از انفسنا یاد شده. فاطمه نفس پیغمبر است با تعبیراتی که دربارهی فاطمه است«وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هِيَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَي»[7] مصداق انفسنا همانگونه که امیر المومنین هست، فاطمه هم هست. مثال ابنائنا همانگونه که حسن و حسین اند فاطمه هم هست، چون فاطمه دختر پیامبر اکرم هست، فرزند هست. مصداق نسائُنا تنها زنی است که در جریان مباهله حاضر شده و پیامبر تعبیری از ایشان نقل شده . میفرماید که اگر خدای متعال در این عالم هستی انسانهایی را گرامیتر از علی و فاطمه و حسن و حسین سراغ داشت به من امر میکرد که مباهله را به وسیله آنان انجام بدهم، ولی به من امر کرده که مباهله را با آنها انجام بدهم و این نشان دهندهی این است که هُم اَفضَلُ الخَلق. اینها بهترینها هستند که در مقام مباهله خداوند به من دستور داده است. سورهی کوثر، این سورهی آشنا در وصف صدیقهی طاهره است و بزرگترین عطیهایی است که خدای متعال به پیامبر اکرم عنایت کرده است. در سخنان خود پیغمبر میبینیم تعبیرات جالبی است. خیلی مهم است. انسان به جایی برسد که سخن او، گفتار او، سکوت او، کلام او معیار حق باشد: «يَا فَاطِمَةُ، إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى) لَيَغْضَبُ لِغَضَبِكَ، وَ يَرْضَى لِرِضَاكَ»[8] فاطمه تو به جایی رسیدهای که غضب تو غضب خداست. رضایت تو رضایت خداست. چه انسانی سراغ دارید با این شخصیت و با این عظمت؟ معنایش این است که هرگاه فاطمه غضب کند، ان غضب خدا تلقی میشود و هرگاه خشنود شود فاطمه و کسی فاطمه را خشنود کند، خشنودی خداست. این جملهای که پیغمبر فرموده مربوط به عصر فاطمه تنها نیست. همهی ادوار تاریخ، این پیام پیامِ روشن رسول الله است که بروید تاریخ را مطالعه کنید. موارد رضایت فاطمه را بررسی کنید. موارد غضب فاطمه را بررسی کنید. انجایی که فاطمه سخنی گفته ان معیار حق است. هر چه گفته بر اساس ان رفتار کنید. این یک پیام سیاسی است. این یک پیام اجتماعی است. این یک پیام فرهنگی است در همین قالب جملهی کوتاه. و در تعبیر دیگری نبی اکرم میفرماید: لو کانَ الحُسنُ شخصاً لا کانَ فاطمه. اگر بنا بود نیکی و نیکویی در قالب انسانی مجسم شود، ان چهره فاطمه است. و در جای دیگری میفرماید: «مَنْ عَرَفَ هَذِهِ فَقَدْ عَرَفَهَا وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهَا فَهِيَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ قَلْبِي وَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي وَ مَنْ آذَانِي فَقَدْ آذَى اللَّه»[9] پیغمبر چه شکلی صحبت کند؟ با چه ادبیاتی صحبت کند که بعد از رحلت پیغمبر جامعه بداند که نگاه و منظر پیامبر نسبت به فاطمه چگونه بوده است. و یکی از شعرا تعبیر جالبی دارد. خیلی زیباست. میگوید: هیَ احمَدُ الثانی. فاطمه احمد دوم است.
هیَ احمَدُ الثانی و احمدُ عَصرها. هیَ عُنصُر التوحیدَ فی ارَساتها.
فاطمه عنصر توحید است. او احمد و پیامبر دوم است و لذا اگر ما بخواهیم شخصیت فاطمه را ترسیم کنیم غیر از قرآن و کلام نورانی پیامبر و کلام کسانی که در وصف فاطمه سخن گفتند خود کلمات نورانی فاطمه نیز بیانگر شخصیت فاطمه است. مردی همسرش را فرستاد خدمت فاطمه. برو بپرس آیا ما به عنوان شیعهی شما محسوب میشویم یا نه؟ شما ما را به رسمیت میشناسید به عنوان یک شیعه یا نه؟ پاسخ را بشنو. این پاسخ برای امروز ما هم هست. آن روز فاطمه به آن زن که از طرف شوهرش مأموریت پیدا کرده سوال کند، فاطمه پاسخ داده است. امروز این پاسخ برای من و شما هست. خواهرم، برادرم، هر کسی که صدای مرا میشنوید بدانید این پیام کوتاه امروز متوجه همهی ماست. متوجه مسئولان ماست. متوجه کارگزاران هست. متوجه تک تک مردم، زن و مرد ماست. فرمود: برو به شوهرت بگو «قَالَ رَجُلٌ لِامْرَأَتِهِ اذْهَبِي إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَاسْأَلِيهَا عَنِّي أَنِّي مِنْ شِيعَتِكُمْ أَمْ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِكُمْ فَسَأَلَتْهَا فَقَالَتْ قُولِي لَهُ إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلا» [10] در زندگیت بررسی کن اگر به گفتههای ما اهل بیت آنجا که میگوییم کاری را انجام بدهید عمل میکنید و انجام میدهید و انجا که به شما پیام میدهیم اینجا را ورود پیدا نکنید، اگر ورود پیدا نکردید و به سخن ما گوش دادید شما به عنوان شیعیان ما هستید، وگرنه شما خودتان را تنظیم کنید تا به این مرز برسید. نمیشود به سادگی نام شیعه بر کسی گذاشته بشود، شیعهایی که حقیقتاً پیرو اهل بیت نباشد. کوتاه کنم سخن را، اما این فاطمه، این عنصر توحید عمر کوتاهی داشت. آن جملهای که پیغمبر فرمود، آن جمله تحقق پیدا کرد. پیغمبر روزی به فاطمه فرمود: گویا میبینم که فاطمه دخترم بعد از من مورد ظلم قرار میگیرد و جملهی پیغمبر این است: وَ هِيَ تُنَادِي يَا أَبَتَاهْ فَلَا يُعِينُهَا أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِي[11] آن لحظه فریاد دخترم یا فاطمه بلند میشود و مرا به کمک میطلبد. لذا فاطمه هم فرمود: ثُبَّت عَلَیَ مَصابها لو انَّها ثُبَّت علی الایام فانَ لَیالیَ. آن چنان مصیبت بر زهرا وارد شده که اگر این مصیبتها بر روز روشن وارد میشد تبدیل به شب میشد. لذا امیر المومنین چه حالی دارد؟ دیروز روز شهادت این عنصر توحید بود. نمیدانم بر علی چه گذشت ان لحظهایی که آمد بدن فاطمهاش را به خاک بسپارد. هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ بغض گلوی علی را گرفت. فَأَرْسَلَ دُمُوعَهُ عَلَى خَدَّيْهِ. اشک از دیدگان علی سرازیر شد وَ حَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّه.[12] نگاه به قبر پیامبر کرد. شاید زبا حال علی این است یا رسول الله فاطمه ایی که به من تحویل دادی بازو شکسته نبود، پهلو شکسته نبود. نمیدانم این امانت را چگونه به تو برگردانم؟ فقال: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنِ ابْنَتِكَ وَ حَبِيبَتِكَ وَ قُرَّةِ عَيْنِكَ[13]
دعای پایانی خطبه اول
پروردگارا ما را بیامرز. پروردگارا ما را از محبان اهل بیت قرار بده. رهبر فقید انقلابمان را مشمول عنایات خاصهات قرار بده. به مراجع گذشتهمان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر بزرگوار انقلابمان عزت عنایت فرما. به مراجع بزرگوارمان توفیق خدمت بیشتر عنایت فرما. پروردگارا به شهدای عزیزمان به خصوص این شهدایی که در آغاز سال از سپاه علی ابن ابی طالب عزیزانی که در راه دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی مظلومانه جان باختند و مردم ما را عزادار کردند، پروردگارا شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بگردان. به جانبازان سلامت، به آزادگان سربلندی، به جوانانمون غیرت و دینداری، به زائران و مجاوران قبولی اعمال مرحمت بفرما. به مرضای اسلام عموماً و مرضای مورد نظر خصوصاً شفا عنایت فرما. خدایا باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان، مولایمان، حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.
انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، بائث انبیاء المرسَلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سید العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الذکی العسکری و علی حجت القائم المَهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّئ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شانا من الشان .
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.
قالَ امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه افضلُ صلوة المصلین: مَنْ تَعَرَّى مِنْ لِبَاسِ التَّقْوَى لَمْ يَسْتَتِرْ بِشَيْءٍ مِنَ اللِّبَاس[14]بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امیرالمومنین جملهای دارد، هشداردهنده است برای همهی ما. و آن جمله این است که شما در عالم مادی دنبال این هستید که لباسی برای پوشش داشته باشید. در عالم معنا تقوی لباس و پوشش شماست. میفرماید که کسی که از لباس تقوی عریان شود، یعنی تقوی نداشته باشد بی لباس معنویت بماند با هیچ یک از اسباب دنیا پوشیده نمیشود. سعی کنیم همانگونه که در این عالم سعی میکنیم لباسمان را تمیز کنیم، نظیف کنیم، لباس نو بپوشیم تقوی هم لباس نوی معنویت ماست.
در خطبهی دوم به بیان نکات و مناسبتهایی اشاره میکنم. اولاً تسلیت عرض میکنم مجدداً محضر تک تک شما شهادت صدیقهی طاهره را این بانوی دو عالم را و از خدا میطلبیم در این روزهای آغازین سال که محبت به اهل بیت را، عشق به اهل بیت را، دوستی به اهل بیت را از ما نگیرد. نکتهی دوم شروع سال جدید است. این سال همراه شد با نامگذاری رهبر فرزانهی انقلابمان به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایهی ایرانی. من اولاً به مردم عزیزمان لازم میدانم این سال جدید را تبریک عرض کنم. عزیزانی که توفیق پیدا کردند به مشاهد مشرفه رفتند، عتبات رفتند، عمره رفتند، پابوس حضرت علی بن موسی الرضا رفتند، به زیارت کریمهی اهل بیت آمدند و دیگر مشاهد مشرفه. آمدند دست زن و بچهی خود را گرفتند و ادب اسلامی را رعایت کردند. صلهی رحم انجام دادند. اینها حیلی کارهای ارزشمندی بود، اتفاق افتاد و انجام گرفت و جای تقدیر و تشکر دارد. امسال تعداد زائرانی که به قم آمدند در مقایسه با سال گذشته قابل قیاس نیست، حدود بیست و پنج میلیون در طول ایام عید به قم آمدند. پارسال حدود پانزده میلیون بود. یعنی یک افزایش ده میلیونی ما امسال مسافر زائر نسبت به قم داشتیم که از این مجموعه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار نفر اقامت کردند در قم. کارهای خوبی مسئولین انجام دادند، من به سهم خودم تشکر میکنم. همین که برای زائران ، جزوات تبلیغی در اختیارشان قرار دادند، در رابطه با نماز، در رابطه با حجاب، در رابطه با عفاف. اینها کارهای ارزشمندی است. ستاد تسهیلاتی که مسئولین ایجاد کردند و خودشان هم پای کار ماندند. البته شهر قم ما نیاز به نظارت همگانی دارد. روحانیت ما باید نسبت به قم دغدغه داشته باشد. بازاری ما کسانی که در خیابانهای قم عبور میکنند، باید توجه کنیم اینجا حرم اهل بیت است. حجاب، عفاف، پاکدامنی مسلمان زندگی کردن اینها از ویژگیهایی است که باید تو این قم و تو همهی مراکزمان باشد بالاَخَص در اینجا باید ملاحظه بشود. در رابطه با نام گذاری امسال من نکاتی را میخواهم مطرح کنم که فکر میکنم تذکرات این نکات ارزشمند ست برای همه. اولاً ضرورت این نامگذاری چه بود؟ ضرورت این نام گذاری با توجه به شرایط انقلاب ما بود. برادران من، خواهران من، ما مواجه با تحریمهای اقتصادی دشمنان هستیم. اینها به قول خودشان قصد به زانو در آوردن ملت ما را دارند. مقامات بلند پایهی ما را تحریم کردند. دائماً بر طبل جنگ کوبیدند و میکوبند و میگویند همهی گزینهها روی میز آماده است. یک جنگ روانی تمام عیار تو دنیا علیه ما ایجاد کردند که خدا میداند اگر نبود این رهبری، اگر نبود این استواری ملت، اینها در همان سالهای اولیه در رابطه با توطئههاشون موفق شده بودند، اما کور خواندند، این ملت پای حق، این ملت پای کار هست و میماند. این فرهنگی است که پیامبر به این ملت منتقل کرده، این فرهنگی است که امیر المومنین منتقل کرده. فرهنگ دفاع از ولایت را صدیقه ی طاهره به این ملت منتقل کرده و این ملت پای کار خواهند بود. پس در مقابل این همه توطئه ها این نامگذاری معنای خاص خودش را دارد. تولید داخلی، حمایت از کار و سرمایهی ایرانی تا رسیدن به خودکفایی و بینیاز شدن از دشمنان و خارج. امروز جوانانی ما در این کشور داریم که این جوانان رشد کردند. لیاقت و کاردانی شان را نه تنها به ملت ما به دنیا نشان دادند. اینها این توان، این لیاقت و این عرضه را دارند که تولید داخلی را بیشتر کنند و در حقیقت به این پیام جامهی عمل بپوشانند. تولید در اقتصاد یک کشور نقش کلیدی دارد. اگر تولید رونق پیدا کند. کارخانجات ما با تمام ظرفیت کار خواهند کرد. گاهی جای نگرانی است مردم بیان میکنند نسبت به کارخانجات و ظرفیت کارخانجات. مسئلهی تورم حل خواهد شد. مسئلهی اتکای ما به دیگران حل خواهد شد. تهدیدهای دشمنان نسبت به ما به فرصت تبدیل خواهد شد. اما الزامات، چند نکتهی کلیدی است. هر سال این طور نباشد شعاری توسط رهبری مطرح بشود، عدهای هم چند تا بنر تو خیابانها نصب کنند و تمام. این نباید اتفاق بیفتد. شعار امسال را هم دولت، هم مجلس باید جدی تلقی کنند. ما گاهی اظهار نگرانی میشنویم از مردم. حق دارند، از سخنان بیهوده، مجادلات بیاساس، حاشیهسازیهایی که نه آب برای مردم میشود و نه نان پرهیز کنید. ملت از شما کار میخواهد. فرصتها را در اختیار شما قرار داده. انتخابات پیش میآید ملت دنیا را به اعجاب وادار میکند. این فرصت طلایی را برای چه از دست میدهید؟ دشمن دنبال اختلاف افکنی بین ماست. وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ.[15]
نکتهی بعد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی، رسانهها باید به آن بپردازند. صدا و سیما باید بپردازند و کیفیت کالاهای داخل هم باید ارتقاء پیدا کند. ما نیاز به اصلاح قوانین داریم از طرف مجلس و دولت، ریاست محترم مجلس حضور دارند، پیام مردم هست عرض میکنم؛ تسهیلاتی برای کسانی که واقعاً دلشان برای این کشور میسوزد. سرمایه دارند. علاقهمند و دلسوز به انقلاب هستند وابسته با بیگانه نیستند و میخواهند خدمت کنند به این انقلاب، به این کشور، به این مردم. دست شان را باز بگذارید. آنهایی که پشت کردند، ما با آنها حرف نمیزنیم. با کسانی حرف میزنیم که دلشان در گرو این انقلاب هست. سخنی که رهبری مطرح میکند لبیک میگویند. از ابداعات و اختراعات حمایت کنید. گاهی اتفاق نیفتد یک جوانی اختراعاتی داشته باشد برای یک وام کم دریغ بورزید. اصل 44 قانون اساسی را جدی بگیرید و باز من تاکید میکنم نقش مردم نقش بیبدیلی است. مردم هم باید کمک کنند. قوای سهگانه ما باید متحد بشوند که نتیجه و خروجی این تصمیم جدی در پایان سال 91 لبخندی باشد که بر چهرهی رهبری نقش بندد. بیست فروردین سالروز قطع ارتباط سیاسی ایران و امریکاست. این مسئله در سال 59 اتفاق افتاد. یک جملهی زیبایی امام دارند هم گفتنی است و هم شنیدنی است. امام فرمودند: اگر کارتر در عمرش کاری در جهت خدمت به مستضعفین کرده باشد همین کاراست که رابطهی خودش را با ما قطع کرد. این تعبیر زیبا و رسای امام هست. و برکات این قطع ارتباط را ما در پیشرفتهای علمی کشورمان شاهدیم که روز به روز ان شاء الله وابستگی ما کمتر بشود. عدهای گاهی گوشه و کنار زمزمهی ارتباط با امریکا مطرح میکنند. من به صراحت عرض میکنم ما اگر میگوییم ارتباط با امریکا نه، به خاطر خوی استکباری امریکاست. ما احترام متقابل میخواهیم. در طول این سی و چند سال آیا احترام متقابل از سوی امریکا نسبت به ملت ایران اتفاق افتاده است؟ هر موقع این اتفاق افتاد و آنها از عریکهی قدرت کمی به پایین آمدند و احترام ملتها را حفظ کردند و برای استقلال ملتها ارزش قائل شدند، ملت ایران هم باکی ندارد. ما همیشه با دستی پر حضور داریم و در هر مذاکرهایی پیروزی با ماست.
روز بیستم فروردین روز فن آوری هستهای است. خیلی جالبه من یک گزارش به شما بدهم. آدم احساس سربلندی میکند به خاطر این جوانان دانشمندی که دارد. گزارشی که ما تهیه نکردیم، یعنی ایران تهیه نکرده، مسئولان ما تهیه نکردند، دیگران تهیه کردند. در گزارش دیگران این آمده که با همهی شرایطی که بر ملت ایران تحمیل شده، تحریمهای اقتصادی به قول خود آنها فلج کننده را وضع کردند اما امروز در سطح منطقه، ایران در رتبه اول سطح علمی و در کل جهان در رتبه هفدهم است. این اعتراف دشمنان است.
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
ما اینجا اعلام میکنیم ما دنبال سلاح هستهای و تولید سلاح هستهایی نیستیم. به تعبیر رهبر فرزانه انقلابمان تسهیلات سلاح هستهایی برای یک ملت قدرت نمیآورد. قدرت ما ایمان مردم و خود مردم ما هستند. اجازه بدهید نکتهی کوتاهی هم عرض کنم و به عرایضم در این خصوص پایان بدهم. در رابطه با بحث مسائل منطقهای است. سوریه و بحرین مشخصاً. دردیداری که نخست وزیر ترکیه با رهبر عزیزمان داشتند یک پیام مهم منتقل کردند رهبری. فرمودند: ما با هر طرح امریکایی در مورد سوریه مخالفیم. یعنی هر جا سر و کلهی امریکا پیدا بشود آن سر و کله یعنی توطئه، آن سر و کله یعنی نیرنگ، آن سر و کله یعنی مداخلهی نظامی در سوریه. البته متاسفانه اخیراً اجلاسی با میزبانی ترکیه در استانبول تشکیل شد. حیف، ای کاش تشکیل نمیشد، ای کاش صحبتهایی که در ایران مطرح شده بود اونجا بازتاب دیگری میداشت و اگر از قبل هم برنامهریزی میکردند آن موضع گیری در انجا انجام تمیشد. البته ترکیه همسایهی ماست و ما میخواهیم در کنار این همسایه بمانیم، آنها از امکانات ما، ما از امکانات آنها، ولی بدانند در دامی که امریکا برای انها گسترده است نیفتند. این نصحیت خیرخواهانهی ما به مسئولان ترک است. اینها به دنبال بین المللی کردن بحران سوریهاند. کوفی عنان نمایندهی دبیر کل سازمان ملل طرح 6 ماده ایی ارائه داده، اینها می ایند تو استانبول بودجه تصویب میکنند برای حقوق دادن به مزدوران. این چه شکلی است، چه دنیایی داریم زندگی میکنیم؟ دنیا چقدر در حقیقت جای تاسف پیدا کرده. در یک جا مذاکره میکنند ما طرح کوفی عنان را قبول نداریم، در جای دیگری پشت پا میزنند، توطئه میکنند، نیرنگ میکنند. در رابطه با بحرین هم همهی این سرکوبها، آفرین بر ملت بحرین، علی رغم همهی این سرکوبها شما نگاه کنید شب نمیشناسند، روز نمیشناسند. خیابان نمیشناسند، کوچه نمیشناسند. هر موقع پیچ تلویزیون را باز میکنیم میبینیم عزیزان بحرینی ما فریاد میکشند. افرین بر این استقامت که از حسین الهام گرفتند. به صراحت ما عرض بکنیم این توطئهها که با بایکوت خبری همراه است ناکام خواهند ماند و من این جمله را به مردم عزیز بحرین عرض میکنم: وَمن نفس الی مِن عندالله العزیزِ القَدیر. در پایان شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی را و شهادت سپهبد صیاد شیرازی را و شهادت سید مرتضی آوینی این بسیجی مخلص را محضر شما صمیمانه و متواضعانه تسلیت عرض میکنم.
دعای پایانی خطبه دوم
اللهم الغفر للمونین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاءَ منهم وَ الاموات تابعِِ اللهمَ بینَنا وَ بَینَهُم بالخیرات. اِن الله یَامُرُ بالعدلِ وَ الاحسان و ایتاءِ بِالقُربی وَ یَنهی عن الفَحشاءِ وَالمُنکَرِ وَالبقی یَعظکُم لَعَلَکُم تَذَکَرون.
پروردگارا اسلام و مسلمین را نصرت عنایت فرما. پروردگارا توطئههای استکبار را به خودشان برگردان. پروردگارا به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر عزیز مقتدر اسلامی مان خدایا نصرت وسلامت عنایت فرما. به مراجع دین و پاسداران شریعت عزت بیشتر مرحمت فرما. به حوزهها و مجامع دانشگاهی عمل به وظیفه و مسئولیت مرحمت فرما. به جانبازان و ازادگان و رزمندگان سلامت، سربلندی و پیروزی عنایت فرما. به زائرانمان حسن عاقبت مرحمت فرما. به بانوان عفت، به جوانان غیرت، به کسبه و بازاریان روزی حلال ، به مسئولان توفیق عمل وعدهها، به مردم ایستادگی مرحمت فرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان تعجیل بفرما.
ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد
صدق الله العلی العظیم.
[1] . نهج البلاغة/ 473
[2] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج53 180
[3] . همان، ج43، ص65.
[4].احزاب/33
[5] . شوری/23
[6] . آل عمران/61.
[7] . . أمالي الصدوق، ص113.
[8] . طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، الأمالي ص: 427.
[9]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج43، ص: 55.
[10] . «...قَالَ رَجُلٌ لِامْرَأَتِهِ اذْهَبِي إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَاسْأَلِيهَا عَنِّي أَنِّي مِنْ شِيعَتِكُمْ أَمْ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِكُمْ فَسَأَلَتْهَا فَقَالَتْ قُولِي لَهُ إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلا...» همان، ج65، ص 155.
[11] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج43 156.
[12] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج43 211
[13] . همان
[14]. تحف العقول عن آل الرسول ص 88
[15] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج27، ص: 246