خداوند از انسان به عنوان یک مخلوق ممتاز و قابل تکریم یاد می‌کند98/02/16

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، طی سخنانی  با اشاره به ابعاد شخصیتی انسان و این که انسان در نزد خداوند جایگاهش بسیار رفیع و بلندمرتبه و اشرف مخلوقات است، گفتند: خداوند از انسان به عنوان یک مخلوق ممتاز و قابل تکریم یاد می‌کند. خداوند در جایی می‌فرماید ما انسان را از موجودات دیگر برتری دادیم و اساساً عالم هستی را به خاطر انسان آفریده‌ایم. آنچه در زمین و آسمان است، همه در اختیار انسان است. خداوند در نهاد انسان استعدادهایی قرار داده است که باید بر اساس یک‌سری از عوامل این استعدادها به فعلیت برسد.

خداوند انسان را موجودی مختار آفریده است و غرایزی در وجود انسان قرار دارد که اگر این غرایز مهار نشود، انسان ممکن است هزاران بار راه خطا را پیش بگیرد و مسیری را برود که از عبودیت فاصله بگیرد.

 بر همین اساس خداوند عواملی را برای انسان آفرید و به آنها مأموریت داد که انسان را به سعادت و تعالی برساند. از جمله این عوامل که نقش هدایتگری بشر را ایفا می‌کند، عقل آدمی است.

 در روایات از عقل به عنوان حجت باطن یاد می‌شود و عنصر دوم که نقش هدایتگری را برعهده دارد پیامبران و رسولان الهی هستند و نقش سوم هدایتگری برعهده عالمان دین است که سخن حق را دریافت کرده‌اند و بر اساس آموزش و خودسازی به جایی رسیده‌اند که سخنی که بیان می‌کنند، بر دل‌ها می‌نشیند. اینها در عصر غیبت نقش نایبان امام عصر (عج) را دارند.

آیت‌الله حسینی بوشهری یادآور شدند: در آیات و روایات اسلامی از عالمان دینی بسیار تعریف و تمجید شده است؛ آنهایی که همواره آموزه‌های دینی را در جامعه پیاده می‌کنند و هر زمان که لازم باشد، سینه سپر می‌کنند و به میدان می‌آیند. عواملی که باعث می‌شود سخن عالمان تأثیرگذار باشد، خداترسی است که در وجود آنها نهادینه شده است. عالمان دینی هستند که مردم را با احکام الهی آشنا می‌کنند و چراغ پرفروغ و تأثیرگذار جامعه هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.