ما باید در تمام امورات زندگی، معیار سنجش داشته باشیم96/12/08

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(س) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کردند: همیشه برای انسان زمینه به اشتباه افتادن وجود دارد،گاهی احساس می‌کند امری درست است درحالیکه نادرست است؛ مدت‌ها برنامه زندگی خود را تنظیم می‌کند، بعد از مدتی متوجه می‌شود راه را به اشتباه رفته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه ما باید در تمام امورات زندگی، معیار سنجش داشته باشیم، اظهار داشت: ما با ملاحظه این سنجه‌ها می‌توانیم راه درست را تشخیص دهیم.

ما در مباحث اعتقادی هم نیاز به سنجه داریم تا در باورها دچار خطا نشویم، نکند باوری در ما نهادینه شود، حال آنکه درست نباشد؛ در مباحث اجتماعی، اخلاقی و غیره نیز به همین صورت است تا در معرض خطر و آسیب‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار نگیریم.

یکی از از بحث‌های مطرح، معیار ارزیابی دینداری است؛ بدین معنا که آیا ما بر اساس مدعیان دینداری باید آداب دین خود را تنظیم کنیم، آیا همین مقدار کافی است، آیا دینداری خود را از رفتار عده ای بگیریم یا پرهیزمان را ازعده ای دیگر بگیریم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیث ثقلین از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که فرمودند: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي؛ من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم»، تصریح کرد: کتاب و عترت معیار رفتاری و دینداری شما است و اگر دینداری شما مطابق با این حدیث باشد، فرجام درستی دارد.

ایشان  با بیان اینکه افراد باید دینداری خود را از بن مایه صحیح دریافت کنند، اضافه کردند: امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «ازکتاب و سنت است. به دنبال آن امام می‌فرماید: کوه‌های سربه فلک کشیده ممکن است ازبین بروند، اما کسانی که دینداری خود را براساس پایه محکم بنا کردند محکم می‌مانند».

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.