هیات اندیشه‌ورز چه می‌کند؟ از نظر علمی حوزه‌های ما کجای کار هستند؟98/09/04

حضرت آيت الله حسيني بوشهري«دامت برکاته»، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، طی سخنانی درباره کارهای هیئت اندیشه ورز فرمودند: کار هیات اندیشه‌ورز رصد به این معنا است که آیا ما بعد از 40 سال که از انقلابمان گذشته است نسبت به این اهداف پیشرفت داشتیم، پسرفت داشتیم یا توقف داشتیم. یک کارگروه‌هایی تشکیل شد. حدود 5 کارگروه، یک کارگروه دین و فرهنگ، کارگروه بحث علم و فناوری، کارگروه اقتصادی، کارگروه سیاسی-اجتماعی، کارگروه حقوق و قضا است. کار اینها این است که نه تنها اعضای خبرگان که نقطه قوت کار کارگروه‌ها این است که از صاحب‌نظران، دانشگاهیان، نخبگان استفاده می‌شود و با هم‌افزایی کنار هم می‌نشینند و با دسترسی به آمار و اطلاعات کشور و مسائل مختلف کشور دارند، به این جمع‌بندی خواهند رسید که ما کجای کار قرار داریم که اگر ان‌شاالله به نتیجه نهایی رسیدیم باید این گفتمان‌سازی شود و بعد از گفتمان‌سازی مقام معظم رهبری فرمودند مطالبه‌گری شروع شود.

 بالاخره این شعار جوان‌گرایی به خبرگان هم رسید لذا تعدادی از نمایندگان محترم جوان هستند و با نشاط هستند وامیدواریم منشا خیر باشند.

ایشان درباره علمیت حوزه های علمیه بیان کردند: بنده طولانی مدت مدیر حوزه بودم و طبیعتاً حوزه را خوب می‌شناسم. روزی روزگاری این حوزه ما مسئولیتی به عنوان مسئولیت انقلاب متوجه آن نبود. طلبه‌ها بودند، درس و بحث و امثال ذلک و کار تبلیغی بود. ولیکن بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت حوزویان ما چند برابر شد یعنی یک طلبه عزیز ما در کنار این که درس می‌خواند باید سرویس دینی و فرهنگی به جای دیگری بدهد، برای فلان نهاد نظام اسلامی هم خدمت کند یعنی در آن واحد مسئولیت‌های مختلفی را بر دوش حوزه و روحانیت قرار دادیم. کسی به این نکات توجه نمی‌کند و در عین حال که طلبه‌های ما این مسئولیت‌های مختلف را دارند در عرصه‌های درسی و بحثی هم می‌درخشند. طلبه‌های امروز ما در رابطه با مسائل نوپیدا، مسائلی که مسبوق به سابقه نیست، واقعاً پاسخگو هستند. در همین مجلات علمی حوزوی. ما علم را در چه خلاصه می‌کنیم؟ اگر در علوم خاصی خلاصه کنیم ممکن است بگوییم آنها چون  در درس و بحث بودند در این زمینه بیشتر ولی اگر گستره کار روحانیت را ببینیم من معتقد هستم که روحانیت امروز موفق‌تر است.

امروز تعداد شهدای روحانیت در مقایسه با سایر اصناف قابل قیاس نیست، آن هم با آن شرایط زندگی که عرض کردم در یک سطح بسیار پائینی عده زیادی از طلبه‌های ما زندگی می‌کنند اما افتخار می‌کنند که طلبه هستند، افتخار می‌کنند که خدمتگزار دین و انقلاب هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.