بر روی رضا شمس امامت صلوات        بر شافع ما روز قیامت صلوات

 

    در شام ولادتش که شادند همه        بفرست بر این روح کرامت صلوات صلوات

 

پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیتالله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

 

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به شرایط سخت معیشتی طلاب، تصریح کردند: امروز طلاب با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته‌اند و ما از شرایط سخت آن‌ها اطلاع داریم.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب مدرسه امام محمد باقر علیه السلام که به میزبانی تولیت مسجد مقدس جمکران و در محل سالن شهید سلیمانی این مسجد برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه کرامت به تبیین حدیثی از امام رضا علیه السلام پرداختند و اظهار داشتند: علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در حدیثی می‌فرماید «لاَ یَسْتَکْمِلُ عَبْدٌ حَقِیقَةَ اَلْإِیمَانِ حَتَّی تَکُونَ فِیهِ خِصَالٌ ثَلاَثٌ اَلتَّفَقُّهُ فِی اَلدِّینِ وَ حُسْنُ اَلتَّقْدِیرِ فِی اَلْمَعِیشَةِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَی اَلرَّزَایَا.»

 

در این کلام حضرت، انسان به کمال بندگی نمی‌رسد مگر اینکه سه ویژگی در او باشد. اولین ویژگی فهم عمیق در دین است. تفقه در دین یعنی فهم همه جانبه نسبت به دانش‌هایی که به دین باز می‌گردد؛ نه صرفا فقهی که در حوزه علمیه مصطلح است.طلبه باید به همه تعالیم دین آراسته شود تا بتواند سخنگوی دین باشد

 

سطحی درس خواندن مورد انتظار علی بن موسی الرضا (علیه السلام) نیست. مخاطب امروز ما افراد معمولی نیستند. مخاطب امروز ما مجامع علمی و دانشگاهی هستند. یک طلبه باید به همه تعالیم دین آراسته شود تا بتواند در مجامع علمی سخنگوی دین باشد.طلاب به دروس معمول حوزه بسنده نکنند

 

طلاب نباید به دروس معمول حوزه بسنده کنند. باید از لحظه لحظه عمر خود و حتی تعطیلات نیز استفاده کنند؛ چرا که فردای قیامت باید نسبت به عمر خود پاسخگو باشند. اگر درست از وقتتان استفاده کنید می‌توانید شخصیتی جامع داشته باشید و این امکان پذیر است.

 

امام جمعه قم افزودند: دومین ویژگی انسان مؤمن که حضرت در این حدیث نورانی به آن اشاره می‌کند، توانایی برنامه ریزی برای زندگی و معیشت است.

 

ایشان با اشاره به شرایط سخت معیشتی طلاب، همسران طلاب را به همراهی با طلاب در این شرایط دشوار اقتصادی توصیه کردند و ابراز داشتند: امروز طلاب با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته‌اند و ما از شرایط سخت آن‌ها اطلاع داریم.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، صبر، شکیبایی و تحمل در مشکلات را آخرین عنصر کامل کننده ایمان در کلام امام رضا  علیه السلام  عنوان کردند و ادامه دادند: امام رضا علیه السلام  در حدیث دیگری زمانی که از ایشان درباره بهترین بندگان سؤال می‌شود، می‌فرمایند «اَلَّذینَ اِذا اَحْسَنُوا اسْتَبْشَرُوا» یعنی زمانی که کار خوبی انجام می‌دهند و به وظیفه خویش عمل می‌کنند، از ته دل خشنود می‌شوند. «وَاِذا اَساؤُوا اسْتَغْفَرُوا،» و اگر لغزشی از آنان سر بزند، به سرعت در خانه خدا می‌روند و آن را تدارک می‌کنند. «وَ اِذا اُعْطُوا شَکَرُوا،» زبان قدر شناسی دارند و کفران نعمت نمی‌کنند. «وَ اِذَا ابْتَلَوْا صَبَرُوا،» هنگامی که مشکلی برای آنان پیش بیاید خود را نمی‌بازند و ثابت قدم می‌مانند. «وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا.» و زمانی که ناراحت و غضبناک می‌شوند در صدد انتقام گیری بر نمی‌آیند.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شورای شهر اتاق جنگ نیست، گفتند: لازم است شوراها تنها به سمت عمران و آبادانی شهر حرکت کنند و از دعواهای سیاسی پرهیز کنند.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در دیدار رئیس شورای شهر تهران ضمن تبریک ایام دهه کرامت، یاد و خاطره شهید چمران را گرامی داشت.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کردند: مقوله شورای شهر با ۲۰ سال تاخیر از پیروزی انقلاب شکل گرفت، اما اگر چند نکته را در دستور کار خود قرار بدهند، در خدمت رسانی و ارائه تسهیلات به مردم موفق‌تر خواهند بود.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با اشاره به تفاوت شورای شهر با مجلس شورای اسلامی، ابراز داشتند: شورای شهر در کف میدان حضور دارد. لذا لازم است راهکاری برای ورود افراد مختلف به این عرصه در نظر گرفته شود تا عملکرد شوراها از ریل خارج نشود.

 

ایشان با تاکید بر لزوم نظارت بر عملکرد شوراها، تصریح کردند: باید نظارت بر عملکرد اعضای شورای شهر تقویت شود تا کار به بهترین شکل انجام گیرد؛ چرا که نظارت می‌تواند نقش پیشگیری داشته باشد.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیه شریفه «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ‌ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» ابراز داشتند: خداوند در این آیه شریفه سه ناظر معرفی میکند. ناظر اول خود خداوند، ناظر دوم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ناظر سوم مؤمنون که نشان از نظارت این سه گروه بر بندگان دارد.

 

آیت الله حسینی بوشهری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه شورای شهر اتاق جنگ نیست، گفتند: لازم است شوراها تنها به سمت عمران و آبادانی شهر حرکت کنند و از دعواهای سیاسی پرهیز کنند. زیرا اگر انرژی خود را به جای خدمت به مردم صرف دعواهای سیاسی کنند، مردم متضرر خواهند شد.

 

 

رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر روزآمد بودن و کارآمدی پژوهش‌ها در مورد حکومت اسلامی گفتند: اگر تحقیقات ما مسئله محور نباشند و ویژگی روزآمد بودن و کارآمدی را نداشته باشند، صرفا نوشته‌ای هستند برای بایگانی سپردن و نمی‌توانند در فضای امروز جامعه داخلی و بیرونی که تشنه‌ی مسایل مربوط به نظام اسلامی‌اند پاسخگو باشند.

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در آغاز سخنان خود در اختتامیه پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی، با اشاره به روایت «القلم من اللّه نعمة عظیمة ولولا القلم لم یستقم الملک و الدّین و لم یکن عیش صالح.» از رسول گرامی اسلام (ص) گفتند: قلم نعمت بزرگ پروردگار است که اگر نبود سیاست و دیانتی استوار نمی‌شد و زیستن خوشی در روزگار وجود نمی‌داشت.

 

رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، مقوله تحقیق و پژوهش را یکی از کارکردهای مهم حوزه در کنار کارکردهای متعدد آن از بدو پیدایش تاکنون در جهت تحقق غایات دین و شریعت در جامعه دانستند.

 

ایشان با تاکید بر فرایند آموزش پژوهش‌محوری در حوزه علمیه گفتند: یکی از فعالیت‌های حوزه‌های ما حتی از شروع کار طلبه این است که استاد وقتی مشاهده کند که زمینه کار پژوهشی در طلبه وجود دارد، آموزش‌های وی را با زمینه پژوهشی ارائه می‌کند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به توانمندسازی طلاب در حوزه‌ی پژوهش در بحث حکومت اسلامی به عنوان فلسفه برگزاری همایش کتاب سال حکومت اسلامی، گفتند: اگر چنین باشد که هست، سوال این است که این بررسی پژوهشی و تحقیقی در عرصه اندیشه فقه حکومتی، اندیشه سیاسی و حقوق عمومیِ حکومت اسلامی چه بایسته‌هایی باید داشته باشد؟

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتند: همواره سنت‌های متعددی در رابطه با پژوهش مطرح بوده که برخی از آنها استمرار یافته و خود را حفظ کرده‌اند و برخی هم به دلیل روزآمد نشدن و از دست دادن کارآمدیِ لازم، زیر سایه سنگین تحولات فناوری‌ها و روش‌های نوین آرام آرام رو به ضعف رفته‌اند.

 

در این راستا، آیت‌الله حسینی بوشهری از «روزآمد بودن و کارآمدی» به عنوان دو عنصر اساسی بایسته‌های کار پژوهشی در مورد دوران غیبت و برپایی نظام جمهوری اسلامی نام بردند

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کردند که تحقیقات حوزوی باید روزآمد باشد و در عین روزآمد بودن کارآمد باشد. اگر پژوهش‌های حوزه این دو ویژگی را داشته باشند سودمند خواهند بود و مانند خون وارد رگ‌ها و جای‌جای نظام خواهند شد.

 

اگر تحقیقات ما مسئله محور نباشد و ویژگی روزآمد بودن و کارآمدی را نداشته باشند، صرفا نوشته‌ای هستند برای بایگانی سپردن و نمی‌توانند در فضای امروز جامعه داخلی و بیرونی که تشنه‌ی مسایل مربوط به نظام اسلامی‌اند پاسخگو باشند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کردند: کتاب‌های بسیاری تاکنون نوشته شده است ولی بیشتر در حیطه احکام و مسائل فردی قابل استفاده‌اند و اساسا با جامعه امروز ما که اسلام در آن جان تازه‌ای گرفته است ارتباطی ندارند، گویی اصلا انقلابی در این کشور رخ نداده و حکومتی برپا نشده است.

 

ایشان با اشاره به اینکه اگر سخن از نیازهای نظام مطرح می‌کنیم نمی‌خواهیم تنها به نظام اسلامی در حیطه مرزهای جغرافیایی اکتفا کنیم، افزودند: رسالت حوزه رسالت انبیای الهی بویژه حضرت محمد (ص) است و «کافة للناس» امتداد تاریخی داشته و عصر پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) را درنوردیده و به عصر غیبت رسیده است، لذا باید برای جهان خارج از مرزهای کشور نیز تمهید مقدمات کنیم.

 

رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اگر پژوهشی مسئله‌محور نباشد کُمیت آن لنگ است، گفتند: پژوهشِ مسئله محور یعنی چیزی که با وضعیت مطلوب فاصله داشته و به مثابه مشکلی در وصول به مطلوب به شمار می‌رود و در صحنه جامعه و نظام اسلامی حالت عملیاتی و اجرایی داشته باشد.

 

ایشان با اشاره به اینکه اصلاح یک مشکل و رسیدن به نقطه مقصود نیاز به فرآیند دارد، افزودند: ابتدا باید مشخص شود که چه مسئله‌ای را می‌خواهیم حل کنیم، ثانیا آیا از اولویت لازم برخوردار است یا خیر؟ ثالثا چه چیزی باعث ایجاد این مسئله و مشکل شده است، رابعا چه فضایی باعث ایجاد این مشکل شده است و خامسا آیا این مسئله دغدغه‌ی تعداد معدودی از افراد است یا مسئله‌ای فراگیر برای یک نظام اسلامی است؟ و سادسا آیا مسئله‌ای زودگذر و مقطعی است یا مسئله‌ای اساسی و بنیادین است که برای فرداها هم با آن سر و کار داریم و هفتمین مرحله هم این است که چگونه می‌توان پاسخ مناسبی برای حل این مسئله ارائه کرد.

 

لازم است که پژوهشگران حوزه علمیه در عرصه پژوهش درک واقعی از مسائل پیدا کنند و سپس مسئله مورد نظر را ذیل نظام مسائل آن قرار داده و یک بحث منظومه‌وار ایجاد نمایند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به این سخن امام خمینی (ره) که «روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد نمی‌تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست» گفتند: حوزویان باید به سراغ مسایل نوپدید بروند. بزرگان ما در مباحث کنونی به اندازه کافی بحث کرده‌اند و اگرچه آنها هم نیاز به بسط و گسترش دارند ولی ما امروز مسایل نوپدیدی داریم که جامعه به آنها مبتلا است.

 

ما روحانیت زمانی که حکومتی به نام حکومت اسلامی در کشور مستقر نشده بود در جایگاه منتقد بودیم، ولی امروز در جایگاه پاسخگویی هستیم و دیگران در جایگاه منتقد حضور دارند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه اداره نظام اسلامی در این عصر مستلزم تحول علوم حوزوی به منزله ابزار تدبیر مطلوب جامعه اسلامی است، گفتند: اگر بنا است که حوزه‌ها دچار روزمرگی نشوند و باری به هر جهت با قضایا برخورد نکنند و راه دیگران را نروند و نظام را تنها نگذارند، باید در مورد تحول علوم حوزوی و الزامات و بایسته‌های آن تفکر کنند.

 

ایشان با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری بودند و تخلف از آن را جایز نمی‌دانستند، گفتند: به عقیده امام این به آن معنا نیست که فقه ما پویا نیست بلکه متناسب با هر زمان پاسخگو است. بنابراین اصول استنباط را نباید به هم بزنیم اما باید مسائل نوپیدا را تحت اشراف فقه جواهری بیاوریم.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان سخنی از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نمی‌شود بگوییم که ما به اوج قله فقاهت رسیده‌ایم و این مسئله از این بهتر نمی‌شود، افزودند: حوزه علمیه همواره با مسائل جدید مواجه می‌شود و به نظر می‌رسد که امروز ما نیاز به مکاسبی متناسب با مسائل نوپیدا داریم.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه حوزه علمیه نباید تقیه کند و بایستی روشن به صحنه بیاید و حقایق را برای مردم مطرح کند و زوایای مختلف اسلام را توضیح بدهد، گفتند: در بحث بایسته‌های کارآمد بودن تحقیق و پژوهش نیز از کاربردی بودن، غیر انتزاعی بودن، مخاطب شناسی و لزوم رویکرد اجتماعی و حکومتی به پژوهش می‌توان نام برد.

 

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت مادر حجت الاسلام والمسلمین شمس را تسلیت گفتند

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام تسلیت حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»  بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

انا لله و انا الیه راجعون

 

حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای شمس زیدعزه

 

درگذشت بانوی مؤمنه، والده گرامی‌تان را به شما و خاندان مصاب تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

 

از درگاه رب کریم برای آن بانوی پارسا، رحمت و مغفرت و حشر با حضرت صدیقه طاهره  سلام الله علیها  و برای شما و همه بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

 

سید هاشم حسینی بوشهری

 

رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» با بیان اینکه در مواجهه با دشمن، مطالبه گری فعالانه داشته باشیم، گفتند: امروز زمان نشستن، شنیدن و سپس پاسخ به شبهه گذشته است و باید از دنیای اسلام و تشیع، چنان مسائل و ایرادات دشمن مطرح شود که به جای اینکه آنها طرح اشکال کنند، هیئت های اندیشه‌ورز و پژوهشگاه‌های آنها به دنبال پاسخ به ایرادات باشند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مسئولان برگزاری چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان با آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

آیت الله حسینی بوشهری در این دیدار، ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت، اظهار داشتند: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در جهت ارتقا و نقش‌آفرینی بانوان برداشته که نتیجه تلاش‌های بانوان طلبه و مسئولان در بخش‌های مختلف است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه موضوع پژوهش هنوز مهمان ناخوانده آموزش است، خاطرنشان کردند: برگزاری کتاب سال حوزه و کتاب سال بانوان در میان پژوهشگران حوزه و دانشگاه انگیزه ایجاد کرده و پژوهشگران و صاحبان قلم در سال‌های اخیر با همت بلند خود در این عرصه حضور داشته اند.

 

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: گرچه محدودیت‌های مالی وجود دارد، اما چون همت بلند است و آینده‌نگری و رویکرد مناسبی وجود دارد، خداوند متعال به این فعالیت‌ها برکت می‌دهد.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه دادند: با توجه به آماری که از همایش کتاب سال بانوان ارائه شد، آینده را روشن می‌بینیم و با روندی که صورت گرفته، امیدواریم در سال‌های آینده، بُعد بین المللی این همایش تحقق پیدا کند.

 

همت خود را بلند نگه دارید و موانعی را که وجود دارند، مانع حساب نکنید، بلکه به دنبال راهکار بوده و از موانع عبور کنید، همانطور که رزمندگان دفاع مقدس از موانع نترسیدند ، بلکه این موانع، آنان را مصمم کرد که به جلو پیش بروند.

 

در وعده صادق نیز که دنیا دچار بهت و ناباوری شد، در شرایط سخت و با وجود موانع صورت گرفت؛ دشمن عظمت ایران اسلامی را بیش از افراد داخل می‌داند و در صدد است که قوت‌های ما را به ضعف تبدیل کند، ما هم باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه برای فعالیت‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها آینده روشنی می‌بینم، عنوان کردند: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها توسط حضرت امام(ره) پایه گذاری شده و مورد توجه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) است و امروز مصداق آیه شریفه «کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ؛ مانند درخت پاک است، ریشه اش استوار و پابرجا و شاخه اش در آسمان است»، است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کردند: خروجی‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از جمله تحصیل طلاب ایرانی و غیرایرانی از سراسر ایران و جهان بسیار ارزشمند است.

 

گاهی ما به یک موضوع از نظر کمی نگاه می‌کنیم، اما آنچه در نهایت یک مجموعه را به جامعه معرفی می‌کند، کارهای کیفی است؛ اگر یک کتاب با کیفیت مناسب، هدفمند و اثربخش که حل مسئله داشته باشد، تألیف و به بازار کتاب عرضه شود، حتما تأثیرگذاری خاص خود را خواهد داشت.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور تأکید کردند: امروز مسئولان بر تمرکز کار بر حل مسئله توجه ویژه ای دارند و این امر می‌تواند همانند خون در بدنه نظام جریان پیدا کند.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزه زن و خانواده حوزه گسترده ای است و دشمن از همین طریق ورود کرده و کانون خانواده‌ها را مورد هجمه قرار داده است، گفتند: دشمن در این هجمه به نقش تأثیرگذاری زنان در جامعه پی برده و از زنان شروع کرده است.

 

به فرموده آیت الله حسینی بوشهری، امروز جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه می‌دانند که نیاز بانوان و خانواده‌ها در جامعه چیست و چه مسائلی می‌تواند در کانون خانواده اختلال ایجاد کند، امروز فهم موضوع برای شما روشن تر است و متناسب با فهم موضوع می‌توانید فعالیت‌هایی داشته باشید.

 

رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) که در همه جا آگاهانه، عالمانه و حکیمانه ورود کرده اند، به موضوعی اشاره کردند که باید در این محور سرمایه گذاری کنید. ایشان فرمودند به جای اینکه منتظر مطالبه بوده و به سختی مطالبات آنها را پاسخ دهیم، ما باید به صورت فعالانه مطالبه گر باشیم.

 

اگر بانوان تحصیل کرده و اندیشمند در این عرصه ورود کنند و به موضوعاتی مانند وضعیت حقوق زن در جوامع غربی و ایراداتی که در این عرصه در غرب وجود دارد، بپردازند، دشمن اصلاً فرصت پیدا نمی‌کند که ما را به چالش بکشاند.

 

صفحه1 از845

Please publish modules in offcanvas position.