خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1401/08/13

خطیب جمعه قم گفتند: در این چند دهه بعد از پیروزی انقلاب هر توطئه‌ای رخ داده است سر نخش به آمریکا می‌رسد.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته» در خطبه نماز جمعه ۱۳ آبان که در مصلی قدس قم برگزار شد، با بیان اینکه متقین همیشه دل نگران و دغدغه مند هستند، بیان کردند: متقین بی تفاوت از کنار مسائل عبور نمی‌کنند.

ایشان ضمن تقدیر و تشکر از مردم برای حضور در راهپیمایی، اظهار کردند: تجربه چهل و چند ساله انقلاب نشان داده است این مردم سختی دارند، گاهی اعتراض هم می‌کنند اما به هر قیمتی نیست و دست در دست بیگانگان نمی‌دهند و بیگانگان را برای خود دایه دلسوزتر از مادر نمی‌دانند.

ایشان با اشاره سالروز به وفات حضرت معصومه (س) بیان کردند: خیرات و برکات قم و آینده‌ای که برای قم بشارت داده شده است بخش عظیمی از آن به خاطر حضور در کنار این آستانه مقدسه است.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه که ۱۳ آبان سه مناسبت مهم را در خود جمع کرده است، گفتند: تبعید امام در سال ۱۳۴۳ به ترکیه، یورش نظامیان به دانش آموزان و دانشجویان و کشتار دانش‌آموزان در سال ۱۳۵۷ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا سه رویداد مهم این روز است.

ایشان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بیان کردند که اسناد لانه جاسوسی باید در کتاب‌های درسی قرار بگیرد تا آیندگان بدانند چه بر این کشور گذشته است، تأکید کردند: در دورانی که نیاز داریم نسل جوان دشمن شناس باشد باید این فرمایش رهبر معظم انقلاب اجرایی شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که آمریکایی‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم ملت ایران را آزاد کنیم، اظهار کردند: آمریکایی‌ها بیان می‌کنند ما طرفدار ملت ایران هستیم، اما از نظر آنها ملت ایران محدود به کسانی است که توسط بوق‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای به خیابان‌ها آمده‌اند و کسانی که امروز در این راهپیمایی سراسری حضور دارند ملت ایران نیستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: در این چند دهه بعد از پیروزی انقلاب هر توطئه‌ای رخ داده است سر نخش به آمریکا می‌رسد.

چه کسی از تروریست‌هایی که ۱۷ هزار انسان را به خاک خون کشیدند حمایت کرد؟ چه کسی صدام را به جنگ ایران حمایت کرد؟ چه کسی کودتای نوژه را طراحی کرد؟ چه کسی به طبس حمله کرد؟ چه کسی هواپیمای مسافربری ما را با مسافرانش مورد حمله قرار داد و به شهادت رساند؟ چه کسی سردار ما را به شهادت رساند؟ چه کسی از صهیونیست های قاتل که دانشمندان هسته‌ای و غیر هسته را ترور کردند حمایت کرد؟ چه کسی از از آشوب‌گران و فتنه‌گران حمایت کرد؟ آیا عامل این‌ها غیر از آمریکا است؟

آمریکا حدود ۶۰ کودتا به صورت نظامی، غیر نظامی و سیاسی در جهان انجام داده است که‌ کدام کشور را سراغ دارید که این کارنامه زشت و سیاه را داشته باشد.

به دانشجویان و دانش آموزان و افرادی که هیجان زده وارد میدان شده برادرانه می‌گویم که اینها از شما به عنوان ابزار استفاده می‌کنند و روزی که به مرادشان برسند مثل یک دستمال چرکین رهایتان می‌کنند.

دانشجویان به دنبال علم باشید، زیرا این کشور به علم نیاز دارد، شما می‌خواهید دانشگاه را به تعطیلی بکشید و آنها نیز همین را می‌خواهند و شما نیز در این میدان بازی می‌کنید.

آیت الله حسینی بوشهری در خطبه اول بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید چیزی جز غلبه شهوات، تقوا و دین داری را تباه نمی‌کند، یعنی اگر جامعه‌ای به سمت شهوات رفت و شعارها و حرف‌های او رنگ شهوانی و غریزی پیدا کرد، نباید انتظار تقوا از آن داشت و انسانی که از مسیر تقوا خارج شود از زیر چتر عنایت حق تعالی خارج شده است.

ایشان در خصوص عوامل مؤثر در ترک گناه و دورماندن از آثار سو گناه تصریح کردند: اگر افراد به آثار سو گناه توجه کنند و در این آثار تأمّل کنند از گناه دوری می‌کنند.

خطیب جمعه قم با بیان این که گناه مانع معرف و شناخت است اظهار کردند: یکی از موانع جدی راه معرفت گناه است، گناه مانند پرده‌ای است که جلوی عقل و فطرت آدم که دعوت کننده به خوبی هست را می‌گیرد و انسان مبتلا به گناه «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَعقلونَ» می‌شود.

این انسان گنگ است؛ زیرا معارف را دریافت نکرده است، کر است چون گوش شنوا ندارد و نابینا است چون حقیقت‌ها را نمی‌تواند ببیند و حق را از باطل تشخیص دهد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گناه از بین برنده نعمت‌های الهی است، بیان کرد: اولین خروجی گناه در جامعه این است که نعمت‌های الهی را می‌گیرد.

 

Please publish modules in offcanvas position.