خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1401/02/09

خطیب نماز جمعه قم، گفتند: در طول چند دهه هنوز دنیا اجازه نداده مظلومیت فلسطین در غالب تصویر به نمایش گذاشته شود، یعنی آن‌چنان بر رسانه‌ها مسلط هستند که جلوی انعکاس جنایتشان در افکار جهانیان را می‌گیرند.

حضرت آیت الله حسینی بوشهری، «دامت برکاته»، در خطبه نماز جمعه نهم اردیبهشت ۱۴۰۱ که در مصلی قدس قم برگزار شد،در خصوص شبهه افکنی درباره روز قدس عنوان کردند: عقل به ما می‌گوید که با ملت ستم دیده همدردی کنیم. مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان است.

ایشان با اشاره به اینکه راهپیمایی شما عمل صالح است، ادامه دادند: بر اساس روایات همه کسانی که در این راهپیمایی آمدند قدمی برنمی‌دارند، مگر اینکه دشمن با این قدم برداشتن شما به خشم می‌آید و بر شما عمل صالح نوشته می‌شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه فاجعه‌ای از این بزرگ‌تر نیست که سران کشوران عربی و به ظاهر مسلمان آغوش برای رژیم صهیونیستی باز کردند، افزودند: ننگ بر کسانی که ظلم‌ها را دیدند و روزهای اول حرکت‌هایی انجام دادند، اما بعد ارباب هایشان اجازه ندادند و عقب‌نشینی کردند.

ایشان با اشاره به اینکه جوان فلسطینی به قلب دشمن می‌رود و دشمن را زمین‌گیر می‌کند که این نشان از عظمت امت اسلام است، ادامه دادند: روزی فلسطینی‌ها با سنگ مبارزه می‌کردند، اما امروز موشک‌های نقطه زن دارند و از پهپاد هایشان رونمایی می‌کنند و این اتفاقات در این چهل سال رخ داده است که حاج قاسم سلیمانی‌ها احساس کردند باید در کنار مظلومان ایستاد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کردند: این رژیم جعلی در یک سرزمین حساس و کلیدی قرار گرفته است، این دولت منحوس صهیونیستی به روی سیاست‌های کلی جهان چنگ انداخته است و زمانیکه سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهند چیزی به نفع مردم تصویب کنند جهت می‌دهند و حتی انتخابات ایالت متحده نیز تحت تأثیر برنامه‌ریزی‌های رژیم صهیونیستی انجام می‌شود؛ اما به فضل الهی این‌ها زودگذر است و دیر یا زود دارد، اما سوخت‌وسوز ندارد.

خطیب نماز جمعه قم، گفتند: در طول چند دهه هنوز دنیا اجازه نداده مظلومیت فلسطین در غالب تصویر به نمایش گذاشته شود، یعنی آن‌چنان بر رسانه‌ها مسلط هستند که جلوی انعکاس جنایتشان در افکار جهانیان را می‌گیرند.

ایشان با بیان اینکه حرکت سازشگرانه کشورهای عربی راه به جایی نخواهد برد، اظهار کردند: پای رژیم صهیونیست را به منطقه باز کردید، اگر روزی اتفاقاتی بیفتد و رژیم صهیونیستی بخواهد کاری کند، سیل همه شما را خواهد برد.

ما انتظار نداریم که شما جنگ کلاسیک راه بیندازید، از سازمان‌های بین‌المللی که دست در دست رژیم صهیونیست دارد هم توقعی نداریم، به گفته رهبر معظم انقلاب راه حل، همه پرسی از ملت اصلی فلسطین است و آن می‌شود دولت مستقر همه انسان‌هایی که بر اساس منطق سخن می‌گویند.

خطیب نماز جمعه قم در رابطه با افغانستان گفتند: روزی مسجد شیعیان و روزی مسجد اهل سنت را منفجر می‌کنند، هیئت حاکمه افغانستان اگر می خواهد حاکمیت و اقتدار خودش را نشان بدهد باید حافظ ملت افغانستان اعم از شیعه و سنی باشد.

حکومت‌داری لوازمی دارد و حفظ امنیت مردم از این لوازم است؛ مطمئن باشید اگر پیشگیری نکنید نسل‌کشی رخ می‌دهد که دیگر نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید.

آیت‌الله حسینی بوشهری، اظهار کردند: رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشجویان گفتند که دنیا در آستانه نظم جدید است و دوران دوقطبی و تک‌قطبی بودن گذشته است؛ باید با طراحی هم برای جنگ سخت و هم جنگ نرم اماده باشیم تا غافلگیر نشویم.

امام جمعه قم در خطبه اول نیز عنوان کردند: تربیت در محیط خانه، ناآگاهی و جهل از معبود و نعمت‌های معبود، فقر و بی‌نیازی و گناه از جمله موارد بازدارنده عبودیت است.

قساوت قلب، رسوایی در دنیا، حالت غفلت و فراموشی و مبتلا شدن به عذاب وجدان از آثار گناه در زندگی است.

خطیب جمعه قم، حبط عمل را از آثار دیگر گناه برشمردند و گفتند: برخی گناهان اعمال نیک را از بین می‌رود و پیامبر (ص) فرمودند از گناه پرهیز کنید زیرا گناهان باعث می‌شود که نیکی‌های انسان را از بین ببرد.

ایشان با اشاره به اینکه حدود ۱۶ بار در قران از حبط عمل صحبت شده است؛ افزودند: امام کاظم (ع)، به علی بن یقطین اجازه داده بود که به دستگاه حکومتی وارد شود تا به مسلمانان خدمت کند، روزی شخصی به نام ابراهیم جمال بر او وارد می‌شود؛ اما علی بن یقطین به او اعتنایی نمی‌کند و زمانی که علی بن یقطین به محضر امام می‌رسد امام به او راه نمی‌دهد؛ زیرا یک برادر مسلمان به او مراجعه کرده بود، اما به او اعتنا نکرده بود و گفت که از ابراهیم جمال باید عذرخواهی کند.

پیام این امر بر مسئولین است که اگر برنامه‌ریزی کردند که اشتباه بود به آن اصرار نکنند؛ از مردم عذرخواهی کنند و کسی با عذرخواهی کوچک نمی‌شود، مردم محرم شما هستند.

Please publish modules in offcanvas position.