خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 1400/08/21

 

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ که در مصلای قدس قم برگزار شد، عنوان کردند: امام حسن (ع) می‌فرمایند، سرآغاز هر توبه، رأس هر حکمت و شرف هر عمل به تقوا بستگی دارد و هرکسی از متقین به کامیابی رسیده به وسیله تقوا و پرهیزکاری بوده است.

 

ایشان در رابطه با نکات این حدیث بیان کردند: تقوای عملی، توبه و استغفار از گناه است و شخص متقی عالمانه، عاقلانه و هدفمند عمل می‌کند و منافع پایدار را با منافع زود گذر عوض نمی‌کند، همچنین انسان در سایه تقوا، شرافت پیدا می‌کند.

 

آیت الله حسینی بوشهری تربیت والدین، فقر در جامعه و ناآگاهی را از عوامل سستی در عبادت دانستند و گفتند: همه ناهنجاری‌هایی که در فضای جامعه رخ می‌دهد به خاطر لجاجت در مقابل دین نیست بلکه برخی از آنان به خاطر ناآگاهی است.

 

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: عبادت فقط نماز و روزه نیست و رسیدگی به زندگی محرومان نیز عبادت است.

 

در روایات بیان شده است علمی که مردم باید یاد بگیرند در چهارعلم شناخت خدا، شناخت نعمت‌های خدا، شناخت تکلیف‌هایی که خدا از بندگان خواسته و شناخت راه‌های دشمن خلاصه می‌شود.

 

خداوند به داوود (ع) می‌گوید یا داوود (ع) مرا دوست بدار و نزد خلق نیز مرا محبوب بگردان. داوود پاسخ می‌دهد: من تو را دوست دارم، اما چه کاری انجام دهم مردم هم تو را دوست بدارند؟ خداوند پاسخ می‌دهد، نعمت‌های مرا برای آن‌ها بشمار.

 

در روایت بیان شده است برای استجابت دعا ابتدا نعمت‌های خدا را بشمارید.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه دوم با بیان اینکه هر کدام از اهل‌بیت (ع) برای زندگی ما نقش الگویی دارند، عنوان کردند: زندگی امام حسن عسکری (ع) آموزه‌های بسیاری برای ما دارد که یکی از آن‌ها اهتمام به نماز اول وقت است.

 

ایشان با اشاره به اینکه اهتمام به نماز اول وقت در سیره همه ائمه (ع) وجود دارد، اظهار کردند: امام رضا (ع) در مناظره‌ای که داشتند زمانی که وقت اذان رسید جلسه را ترک کردند و افراد گفتند به جای حساس رسیده است امام رضا (ع) فرمود نماز را می‌خوانیم و بر می‌گردیم.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه تأثیرگذاری در محیط پیرامون از دیگر ویژگی‌های امام حسن عسکری (ع) بود، بیان کردند: جامعه ما به جای تأثیرگذاری تأثیرپذیر است

 

ایشان با بیان اینکه قم سه ویژگی دارد، اظهار کردند: ویژگی اول قم این است که جایگاه ویژه‌ای دارد و تربت اش مقدس است، همچنین از ائمه (ع) نقل شده است که اهل قم از ما هستند و ما نیز از آن‌ها هستیم.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ویژگی دوم قم را وجود حرم کریمه اهل‌بیت (س) دانستند و گفتند: وجود مراجع و حوزه‌های علمیه از دیگر ویژگی‌های قم است.

 

ایشان در اشاره به سالگرد شهادت  سردار مهدی و مجید زین‌الدین بیان کردند: خون شهیدان مایه حیات انقلاب است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه صد روز از دولت جدید می‌گذرد، گفتند: رئیس‌جمهور نشان داد که با تمام وجود قدم‌هایی برای حل مشکلات مردم برداشته است. به استان‌های دوردست سر میزند که از نقاط مثبت است و امیدواریم دستاوردهایی هم داشته باشد و قول بدون عمل در کارنامه رئیس‌جمهور نباشد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، افزودند: وی در جهت منویات رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کند، همچنین روحیه خوبی بین سه قوه ایجاد شده است و امیدواریم مردم تأثیر این را در مسائل اقتصادی و فرهنگی‌شان ببینند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری گفتند: تلاش‌هایی در تأمین کالای اساسی شده است؛ اما نرخ مناسب برای اینکه همه بتوانند خریداری کنند نیاز به تلاش بیشتری دارد.

 

ایشان با بیان اینکه ارزش پول ملی باید رشد کند، قیمت‌ها پایین بیاید و بین بخش‌های اقتصادی انسجام ایجاد شود، تأکید کردند: انتظار مردم نظارت است و بدون نظارت نمی‌توان کاری پیش برد و ازمبدا تا مقصد باید نظارت وجود داشته باشد، همچنین پرچم عدالت همواره باید برافراشته باشد؛ زیرا مردم تشنه عدالت هستند از تبعیض سخت نگران هستند.

 

امام جمعه قم  در رابطه با مذاکرات هسته‌ای بیان کردند: تعهد باید در مقابل تعهد باشد؛ ما بر اساس فتوای رهبری به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رویم اما شما نیز باید همه تحریم‌ها را یکجا لغو کنید.

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.