خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ97/03/18 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»، امام جمعه قم در خطبه‌های نمازجمعه قم در مصلی قدس با تقدیر از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس اظهار‌کردند: ملت ایران با شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس اعلام کرد که هنوز بر سر آرمان‌ها باقی مانده است.

سازمان‌های بین‌المللی سکوت مرگباری در برابر جنایت‌های اسرائیل و صهیونیستی دارند؛ رژیم غاصب صهیونیستی با همگرایی انگلیس و دولت‌های مستکبر تاسیس شد و در طول این سال‌ها فجایع زیادی به بار آورد. آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: متاسفانه برخی از جریان‌های انحرافی همچنان به آرمان‌های فلسطین ضربه می‌زنند در حالی که با گذشت چند دهه از این نامگذاری، ملت با وجود گرمای هوا به خیابان‌ها می‌آیند و در دفاع از مردم مظلوم فلسطین شعار می‌دهند.

اخیرا مسأله انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس مطرح شد اما ملت فلسطین در برابر این اقدام به خیابان‌ها آمدند و شهید دادند؛ در میان عده‌ای برای انتقال سفارت جلسه عیش و نوش برگزار کردند اما می‌بینیم راه به جایی نبردند و آمریکا امروز در اوج انزوا قرار دارد، به طوری که چند روز قبل اقدام به صدور قطعنامه‌ای به‌نفع اسرائیل و علیه فلسطینیان کرد اما فقط خودش به این قطعنامه رأی داد.

امروز دشمن در عرصه جنگ اقتصادی می‌خواهد ما را تحت فشار قرار دهد اما با وجود رهبری فرزانه و مقتدر خدشه‌ای به این انقلاب وارد نخواهد شد.

خطیب جمعه قم بیان کردند: امروز مردم در گرمای بالای ۵۰ درجه در مناطق گرمسیر به خیابان ها آمدند و فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر دادند تا به ترامپ بگویند که ما از آرمان هایمان دست بر نمی داریم.

ایشان ‌با اشاره به حضور باشکوه مردم ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی حمایت از مردم مظلوم فلسطین و  با ذکر این مطلب که هفت دهه از بی حرمتی به قدس می گذرد گفتند: دولت انگلیس در راس این مسایل قرارداشت و اینکار با همراهی دول استکباری ادامه یافت.

از آن روز تا امروز فجایع عظیمی شکل گرفت، ولی متاسفانه سازمان های بین المللی نیز سکوتی مرگبار داشتند و همراهی در این زمینه نکردند؛ در سالهای اولیه چند کشور عربی نه تنها نتوانستند کمکی به فلسطین کنند، بلکه ارتش آنها نیز شکست خورد و بخشی از سرزمین خود را نیز از دست دادند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کردند: سپس هسته مقاومت و سازمان آزادی بخش فلسطین شکل گرفت و متاسفانه این افراد نیز چون با معیار جهاد و شهادت وارد کار نشدند با حس ناسیونالیستی وارد شدند ولی خروجی نداشت؛ آنها پس از انقلاب اسلامی نیز به دلیل اینکه فکر اسلامی نداشتند افول کردند و یک جریان انحرافی شکل گرفت که این جریان همچنان به آرمان های فلسطین ضربه وارد می کند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارکردند: پس از انقلاب اسلامی توسط حضرت روح الله(ره) سفارت اسراییل بسته شد و امام فرمودند، این غده سرطانی باید ازبین برود و روز جهانی قدس شکل گرفت که امروز چند دهه از این حرکت می گذرد؛ امروز مردم در گرمای بالای 50 درجه در مناطق گرمسیر به خیابان ها آمدند و فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر دادند و  با عشق به امام و انقلاب و مکتب، این گرمای سخت را تحمل کردند تا به ترامپ بگویند که ما از آرمان هایمان دست بر نمی داریم.

ایشان با ذکر این مطلب که ملت فلسطین امروز به اعتماد به نفس رسیده است، تصریح کردند: آمریکا سفارت خود را به بیت المقدس برد و تعداد بسیاری به خیابان ها رفتند و تعداد زیادی شهید و مجروح دادند؛ این کسانی که در جلسه عیش و نوش نشستند و برای انتقال پایتخت آمریکا به بیت المقدس جشن گرفتند در اوج انزوا قرار گرفتند؛ آنها فقط چند کشور مزدور را با خود همراه کردند؛ چند روز پیش آمریکا در سازمان ملل تنها ماند و این اوج انزوای آمریکا در دنیا است.

آیتالله حسینی بوشهری بیان کردند: امسال جمعیت عظیمی در مراسم ارتحال امام راحل حضور یافتند و رهبر فرزانه انقلاب در این مراسم مشی سیاسی و حرکت انقلاب امام و مظلومیت ایشان را با جد ایشان حضرت علی(ع) تشبیه کردند.

امام راحل، اسلام ناب محمدی(ص) را وارد فرهنگ سیاسی این کشور کرد؛ جاذبه ودافعه امام به شکلی بود که ایشان با محاسبات معنوی و توکل به خدا تصمیم می گرفتند و دوستی و دشمنی شخصی با کسی نداشتند و معیار ایشان، تنها اسلام بود.

ایشان به مردم تاکید خاصی داشتند و مردم نیز اعتمادی عمیق به ایشان بودند؛ ایشان ملاک حال فعلی افراد را مطرح کردند و کسانی که از حرکت انقلابی فاصله گرفتند را تحسین نمی کردند؛ ایشان شتابزده عمل نمی کردند و در مقابل دشمنان شجاع بودند و به نصرت الهی نیز معتقد بود.

امروز شرایط کشور ما به شکلی است که دشمن در عرصه جنگ اقتصادی و فشار روانی و عملی به دنبال تحت منگنه گذاشتن انقلاب اسلامی است، ولی با رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی ان شاءلله خدشه ای به کشور و انقلاب وارد نخواهد شد.

امام جمعه قم با اشاره به رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره مساله فلسطین گفتند: نداشتن حتی یک رای مثبت اعضای دیگر شورای امنیت، بار دیگر نشان داد که امروز آمریکا در اوج انزوا قرار گرفته است.

ایشان افزودند: در برابر این توطئه بسیاری از مردم فلسطین بپا خاستند و بسیاری از آنها شهید و مجروح شدند، اما متاسفانه عده ای مزدور همراهی خود با آمریکا را اعلام کردند، اما آمریکا و همه این کشورها در اوج انزوا قرار گرفته اند.

در روزهای گذشته قطعنامه پیشنهادی از سوی آمریکا در شورای امنیت مطرح شد که در آن گروه حماس مقصر جنایات خونین اسرائیل در نوار غزه معرفی شده بود، اما این پیش‌ نویس با 11 رای ممتنع و 3 رای مخالف در برابر تنها رای مثبتی که آمریکا به خود داده بود، کنار گذاشته شد.

ایشان با بیان این که هفت دهه فاجعه بار از اشغال فلسطین و قبله اول مسلمین می گذرد، اظهار داشتند: در راس همه این فجایع دولت انگلیس و مستکبران غربی هستند و متاسفانه سازمان های بین المللی نیز تا کنون سکوتی مرگبار در برابر این جنایت ها، کشتار و آوارگی مردم مظلوم فلسطین داشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی اقدام ها و تحرک ها از سوی کشورهای عربی برای نجات فلسطین در دهه های گذشته، خاطرنشان کردند: این اقدام ها از سوی برخی کشورهای عربی به دلیل نداشتن نگاه دینی و اسلامی با شکست مواجه شد و امروز جریان انحرافی که به آرمان های فلسطین ضربه می زند را بوجود آورده است.

ایشان با اشاره به نامگذاری روز قدس از سوی حضرت امام خمینی(ره)، گفتند: امروز همچون سال های گذشته ملت غیور ایران اسلامی حضوری پرشور و حماسی در راهپیمایی روز جهانی قدس داشتند و با فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» ایستادگی خود بر روی آرمان ها و ارزش های انقلابی را به رخ جهانیان کشیدند.

راهپیمایی روز جهانی قدس امروز در شهر مقدس قم همزمان با دیگر شهرهای ایران اسلامی با حضور پرشور مردم مومن و ولایی، از میدان آستانه تا مصلای قدس برگزار شد.

امام خمینی (ره) در سال 1358 آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را «روز قدس» نامیدند و از مردم خواستند در این روز همبستگی خود را در حمایت از مردم فلسطین به نمایش بگذارند.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و فرمایش های رهبر معظم انقلاب در این مراسم، خاطرنشان کردند: امام راحل(ره) اسلام ناب محمدی(ص) را وارد فرهنگ سیاسی کشورمان کرده و جاذبه و دافعه ایشان به گونه ای بود که اگر کسی با اسلام و انقلاب مخالفت می کرد با وی مخالف بود.

ایشان با بیان این که امام راحل(ره) همواره با توکل به خداوند متعال تصمیم می گرفت و ملاک و معیار ایشان کسب رضایت پروردگار بود و تقوا در تمامی رفتار و گفتار ایشان تجلی داشت، اظهار داشتند: اعتماد متقابل مردم به امام خمینی(ره) از جلوه های زیبای انقلاب اسلامی است و معیار ایشان در ارزشیابی افراد حال فعلی افراد بود و به سابقه آنها نگاه نمی کرد.

خطیب جمعه قم با بیان این که امروز دشمنان در عرصه جنگ اقتصادی می خواهند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند، خاطرنشان کردند: با رهبری حکمیانه آیت الله خامنه ای و ایستادگی مردم در برابر توطئه های دشمنان اسلام و انقلاب، هیچگاه خدشه ای به ایران اسلامی وارد نشده و نخواهد شد.

ایشان همچنین با اشاره به معیارهای شناخت معروف و منکر در جامعه، آنچه موجب سلامت جامعه می شود را معروف و هر آنچه به فساد جامعه منجر می شود را منکر دانستند و گفتند: هر سیاست و برنامه ریزی در جامعه اسلامی که به رشد مادی و معنوی جامعه کمک کند، از مصادیق معروف شناخته شده و هر بی توجهی به سیاست گذاری درست در جهت شکوفایی علمی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی جامعه، منکر است.

 

Please publish modules in offcanvas position.