بسم الله الرحمن الرحیم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
الحمدلله نحمدهو نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و ،الهداة المهدیین، اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قال الله تبارک و تعالی:«إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحيط»[1]بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه میکنم. در کریمهای که قرائت شد خدای منان به دو اصل اساسی اشاره میکند که ضامن پیروزی ما بر دشمنان کینه توز است. اصل اول؛ اصل پایداری، صبر و مقاومت وبردباری است و اصل دیگری که میتواند ضامن موفقیت ما به خصوص در مقابل دشمنان باشد، مسئله تقوا و پرهیزکاری است. اگر جامعه دارای این دو گوهر گرانبها بود در کنار صبر، تقوا و در کنار تقوا صبر و پایداری مطمئنا این جامعه در مقابل دشمنان مثل کوه میتواند بایستد وخم به ابرو نیاورد. رمزو راز آن ارتباط با خداست و چون حقیقت تقوا عبارت از این است که انسان خودش را نگهداری کند از آنچه ناپسند خداست. اگر در این عرصه و در این میدان قرار گرفتیم که آنچه ناپسند خدا بود و آنچه مورد صحت پروردگار عالم بود از آن پرهیز کردیم. خدای متعال در عرصههایی که ما نیاز به کمک داریم، امدادهای غیبیاش را شامل حال ما خواهد کرد.
موضوع سخن در خطبه اول همانگونه که در جریان هستید پیرامون سیره نورانی نبی خاتم رسول مکرم اسلام (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت بوده است. ما در هفته اخیر پیرامون سیره سیاسی این این انوار پاک، سیره اجتماعی و سیره فرهنگی آنان به صورتی گذرا به نکاتی اشاره کردیم. اکنون که در روزهای آغازین سال نو قرار داریم و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری کردند، مناسب میدانم هر چند کوتاه، پیرامون سیره اقتصادی اهلبیت عصمت و طهارت اشارهای داشته باشیم. گرچه فکرمیکنم توفیقی پیدا کنم در هفته آینده ادامه این بحث نکاتی را عرض کنم. در سیره نورانی اهلبیت به این جمعبندی میرسیم که یکی از ویژگیهای برجسته این بزرگواران درکنار ابعاد معنویشان، در کنار عبادت و طاعتشان، در کنار ارتباطشان با جامعه، اقدام به فعالیت اقتصادی و تشویق آحاد جامعه به تولید وکار اقتصادی است. این نکته، نکته مهمی است بر خلاف نظر کسانی که باورشان این است که توجه به کار اقتصادی با مبانی معنوی و دینی منافات دارد میبینیم شخصیتی چون امیر المؤمنین(ع) که زاهد زمانه است در اوج تقوا، پارسایی، شب زندهداری و ترس از خدا قرار دارد، در جریاناتی که الآن به آن اشاره خواهیم کرد میبینیم مرد میدان فعالیتهای اقتصادی است. او بیل میزند، احداث باغ و مزرعه و نخلستان میکند، و بعد آن را در مسیریکحرکت ا قتصادی پایدار قرار میدهد. وقف کردن برای فقراء، برای زائران خانه خدا، و برای کسانی که بازماندهاند و برای کسانی که توانی برای ادامه زندگیشان ندارند.
کلام زیبایی وجود نازنین امام صادق(ع) به یکی از یارانش دارد که من همینجا از پیام این کلام و به عنوان یک نکته بر جسته که اساساً تلاش اقتصادی و فعالیت اقتصادی مایه عزت آدمی و عزت جامعه اسلامی است.امام صادق(ع) به آن یار و صحابه همراهش فرمودند:« احْفَظْ عِزَّكَ»[2] یعنی عزت خود را حفظ کن.او سؤال کرد جانم به فدای تو یابن رسول الله چگونه عزت خودم را حفظ کنم؟ .حضرت فرمود صبح زود به کار و تلاش و فعالیت اقتصادی بپرداز.در خانه ننشین زیرا عزت تو در سایه کار و تلاش اقتصادی است. بنابراین کار اقتصادی منافات با عبادت ندارد، کار اقتصادی منافاتی با گرایش به سمت و سوی فرهنگ ندارد، میشود هم پاسدار حریم فرهنگ دین بود، میشود هم پاسدار عبادت و معنویت بود، و هم در عرصه کار اقتصادی قدم گذاشت. نمونههای فراوانی در این زمینه به چشم میخورد که من به بخشی از آنها در اینجا اشاره میکنم و به آن میپردازم، در رابطه با نکوهش اهلبیت(ع) نسبت به کسانی که بیکارند، کار اقتصادی ندارند، کار تولیدی ندارند، کَلّ بر جامعه هستند.تعبیرات خیلی تعبیرات تندی است، زیرا بیکاری نه تنها ضربه اقتصادی به فرد وارد میکند، به جامعه وارد میکند؛ بلکه آسیبهای روحی وروانی متوجه فرد میکند، لذا در تعبیر بلند رسول گرامی اسلام(ص) میفرمایند: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى كَلَّهُ عَلَى النَّاسِ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ يَعُولُ».[3]کسی که بار زندگی خودرا بر دوش دیگران میگذارد، در جامعه نقشی ایفا نمیکند، در بهرهمندی از امکانات خدادادی تلاشی ندارد و حقوق خانوادهاش را در رابطه با مسأله نفقهی کسانی که تحت سرپرستی او قرار دارند نسبت به حقوق آنان بیاعتناست.پیغمبر(ص) با چند تعبیر میفرماید: «مَلعونٌ» که اگر بخواهیم خیلی ساده معنا کنیم، حداقل باید بگوییم از رحمت پروردگار عالم چنین فردی به دور است. یا در تعبیر امام باقر(صلوات الله و سلامه علیه)نکتهای وجود دارد که جامعه اسلامی! امت اسلامی!ما جامعهای نمیخواهیم تربیت کنیم که رابطه دنیا و آخرت را قطع کنند، باید رابطه بین دنیا و آخرت وجود داشته باشد.بعد از اینکه مذمت میکند انسانهای تنبل و کسل را میفرماید: «وَ مَنْ کسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْياهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَکسَلُ»[4]کسانی که نسبت به مسائل دنیاییشان و کارهای تولیدیشان، تلاش برای امرار معاش زندگیشان، پیشبرد جامعهشان در عرصه اقتصادی کوتاهی میکنند مطمئن باشیدکه اینگونه افراد حال و حوصله نسبت به مسائل آخرتی و آخرتگراییشان را هم ندارند، واین کلام بلند و بزرگ امام صادق(علیه السلام) است. و من تعجب کردم این نکتهای که میخواهم در اینجا عرض بکنم که بدانید امامان ما برای کار، تلاش کَلِّ بر دیگران نبودند. شکوفا کردن کار اقتصادی در جامعه، حرکتیدر جامعه دینی ایجاد کردن چقدر حساسند.کسی آمد خدمت امام صادق(ع) عرض کرد: یابن رسول الله: من دستم را که توان کار کردن داشت، ناتوان شده دیگرحال کار کردن ندارم.شاید معنا و مفهوم این حرف این بود که امام به من کمکی کنید دیگر حالا ما بازنشستهایم. حضرت فرمود: "نه " « إعمل » برو کار کن. چه شکلی دست ندارم؟ «اعْمَلْ فَاحْمِلْ عَلَى رَأْسِكَ»؛ بار را روی سرت بگذار اگر دست نداری بار را روی سرت بگذار و «وَ اسْتَغْنِ عَنِ النَّاسِ»[5] اما از مردم و اینکه وابسته به مردم باشی بینیاز باش.یعنی اینطور جامعه اسلامی، جامعه پویا و جامعه پر تحرک است. بارو بنه را با دست نمیتوانی بگیری با سر بردار و ولی از مردم بینیاز باش.انس بن مالک جملهای دارد که من این جمله پایان بخش عرایض من در این خطبه میباشد.میگوید رسول گرامی اسلام از جنگ تبوک باز میگشت، بعد بیایند اسلام عزیز مارا متهم کنند که نه، اسلام نسبت به دنیا، نسبت به بهرهمندی از امکانات دنیا بیتفاوت است و همیشه دعوت کرده به نماز، به عبادت، به گوشه نشینی، به انزوا، در صورتی که اینچنین نیست. انس بن مالک میگوید پیغمبر(ص) از جنگ تبوک بر میگشت، سعد انصاری که یکی از کارگران مدینه بود به استقبال آن حضرت آمد خدا میداند انسان اشک شوق میریزد به خاطر چنین پیشوای عظیم الشّأنی چون رسول گرامی اسلام. وقتی پیامبر(ص) به او دست داد احساس کرد که دستان سعد انصاری زبر و خشن است.نبی اکرم(ص) سؤال کرد: چرا دستانت اینقدر خشن و زبر است؟ عرض کرد یا رسول الله: این خشونت و زبری دستان من به خاطر فعالیت و تلاش اقتصادی و سرو کار داشتن با زنبیل و طناب است. تا از این رهگذر به امرار و معاش بپردازم و جلوی دیگران سر به زیر و شرمنده نباشم. به نظر شما در اینجا پیامبر چه برخوردی با چنین شخصی دارد؟ پیامبر(ص) به تعبیرمن خم شد و دستان سعد انصاری را بوسه زد و فرمود: « هذه ید ٌ لا تمسّها النّار»؛[6] این دستی است که آتش بر آن نخواهد رسید».یعنی کار اقتصادی ضمانت بهشا را هم میکند، کار اقتصادی تضمین کننده آخرت انسان هم هست، «هذه ید تمسها الی النّار»؛ این دستی است که آتش به آن نمیرسد». خوب جامعه ما بنابر تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اگر، وارد عرصه جهاد اقتصادی بشود بازاریان ما، کارمندان ما، کارگران ما، و همه اقشار جامعه توصیه کند، روحانیت در عرصه کار تبلیغی خودش توصیه کند، تشویق کند، مسیر را آماده کند، الگوهایی که در سیره اهلبیت به جامعه معرفی کند، کارخانه دارهای ما اینها وارد عرصه بشوند دشمن از همینجا میخواهد ضربه بزند که نمیتواند در حقیقت ضربه بزند. و ما انشاء الله در این سال و سالهای آینده گوی سبقت را از رقبایمان خواهیم ربود.
پروردگارا! ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما.
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ تابِعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ بِالْخَيْراتِ
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.
پروردگارا امت اسلامی ما را از شر دشمنان نجات بخش. روح کار و تلاش را در جامعه اسلامی ما روز به روز بیشتر بگردان. ما را با سیره اهلبیت آشناتر بگردان. روح حضرت امام را از ما شاد بگردان. مراجع گذشته ما و علمای مجاهد ما را ( که این ایام سالگرد شهادت آنهاست به خصوص مرحوم آیت الله شهید صدر و خواهر فاضله اش ) مشمول عنایت خودت خدایا قرار بده. مراجع بزرگ تقلید ما، مقام معظم عزیز ما،این فرزند پیامبر و علی را در ظل توجهات ولیات امام زمان حفظ بفرما.به خانواده مکرم شهیدانمان و جانبازان ما عزت عنایت فرما. شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بگردان. جوانان و نسل پرشور ما را با مکتب اهلبیت آشنا بگردان. عفاف و پاکدامنی را در جامعه ما حاکم بگردان. چهره معاندان و دشمنان دین را که در جهت تضعیف دین تلاش میکنند رسوا بگردان. این سال جدید را برای عموم مسلمانان و به ویژه ملت صبور و مقاوم ما سالی پر برکت قرار بده. مردم مظلوم کشورهای اسلامی بخصوص مردم بیدفاع بحرین ر نصرت عنایت فرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج مولایمان، آقایمان و صاحب اصلیمان حضرت بقیه الله تعجیل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ*فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ*إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ*
صدق الله العلی العظیم
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین علی بن ابطالب علیه افضل صلوات المصلین، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی،حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»
عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله،
قال مولانا امیر المؤمنین: «الْمُتَّقِي قَانِعٌ مُتَنَزِّهٌ مُتَعَفِّفٌ »[7]
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه میکنم. مولا امیر المؤمنان در وصف متقین سه ویژگی را بیان میکند. متقین قانعاند، متقین انسانهای پاک و شایستهاند، متقین انسانهای عفیف و پاکدامن هستند. اگر میخواهیم خودمان را مخاطب کلام مولا قرار بدهیم و از امروز تصمیم بگیریم حداقل این سه ویژگی را در خود جمع کنیم از این خوان گسترده امیر المؤمنین(ع) بهره بگیریم. برادران و خواهران امروز نیاز جامعه ما من نیاز به عفت و پاکدامنی داریم، مگر ما مسلمان نیستیم، مگر پیرو رسول الله(ص) نیستیم؟ مگر سنگ قرآن به سینه نمیزنیم؟ چرا باید بین ما و جامعه اسلامی باید جدایی باشد؟ سال نو را سعی کنیم تنها با لباس نو، خانه نو، فرش نو، وسایل زندگی نو، ماشین نو شروع نکنیم، بلکه به دلمان هم مراجعه کنیم. دلها کدر شده از گناه، تصمیم ندارین در این سال این دل را شست و شو دهید؟ چشمانمان از گناه خسته شده تصمیم ندارد این چشمها را با آب زمزم بشویید؟ گوشهایمان از شنیدن گناه سنگین شده،از غیبت و افترا و هتک حرمت به دیگران، این گوشها سنگینی میکند، فکرهایمان آلوده به معصیت شده، چگونه میخواهید پالایش کنید؟ مطمئن باشید و مأیوس نباشید، شدنی است. و اگر خدای متعال میدانست مسیر ما قابل تغییر نیست این همه پیامبر نمیفرستاد. این همه ولی خدا را مبعوث نمیکردو این همه کتب آسمانی نمیفرستاد، پس پیداست که بشر قابل تغییر است تصمیم بگیر که شدنی است.
در خطبه دوم به بیان مناسبتها میپردازم و اشاره به نکاتی میکنم. اولین مناسبت هفته آینده ولادت با سعادت عقیله بنی هاشم دخت بزرگ علی زینب کبری(س) است. او فرزند علی(ع) است ودر دامن فاطمه(س) بزرگ شده است، هنگامی که متولد شد و او را به نزد پیامبر(ص) آوردند گویا ایشان از روز نخست سرنوشت این نوزاد را میدانسته.حضرت فرمود: به همه حاضرین و غائبین و امت خود توصیه میکنم که باید این دختر را محترم بشمارند، این دختر به خدیجه کبری شباهت دارد. زینب کبری(س) شخصیتی است که باید به صورت مستقل به آن پرداخت و درباره آن سخن گفت. در دوران زندگیاش نشان داد که قدم به قدم و در خیلی از عرصهها قهرمان است. قهرمان عبادت است، قهرمان صبر و برباری و حلم است و او کسی است که در مقابل دشمن تسلیمناپذیر استو بعد از مادرش زهرا(س) آن صدیقه طاهره رشیده، الگوی یک زن مسلمان است. چرا که او هم مجاهده است، هم فاضله است، هم عالمه است، هم طاهره است و هم فهیمه. او فرزند شهیده است و شهیده. او خواهر شهیده است و او مادر شهیده است، از حرف حق زینب(س)برای جامعه اسلامی ما الگوی مناسبی است.به تناسب روز میلاد زینب کبری(س) روز پرستار هم نامیده شده است. شغل پرستاری از شغلهای بسیار مهم است. امروز در عالم سلامت و عالم پزشکی و بهداشت و درمان نقش پرستاران کمتر از پزشکان نیست، بلکه نقش پرستاران نقش کلیدی است یک بار عظیمی را هم به لحاظ پزشکی و هم به لحاظ عاطفی بر دوش دارند. انتظار از مسؤلان ما این است که به مشکلات این قشر از جامعه، قشر ارزشمند جامعه چه پرستاران مرد و چه پرستارن زن، توجه جدی کنند.
مناسبت دوم فردا روز 20 فروردین روز ملی فناوری است. با لطف الهی ، استقامت شما مردم، مرعوب نشدن از دشمنان، امروز چرخه کامل فناوری هستهای در دست با کفایت دانشمندان لایق و جوان شما، وروز به روز شاهد پیشرفت و تعالی جامعه هستیم. از مراحل سخت به فضل الهی عبور کردیم و فناوری در جامعه اسلامی ایران به صورت یک صنعت بومی تبدیل شده. اینها رهاورد چیست؟ برادرانم و خواهرانم به سادگی به دست نیامده، عناصری دست به دست هم دادهاند، به برکت ایمان شما و خودباوری شما، اعتماد به نفس شما، و رهبری رهبر فرزانه بزرگ انقلابمان حضرت آیت الله العظمی خامنهای، ایستادگی و مقاومت ملت و مسولان نتیجهاش این توفیق بزرگ خداوندی است. این نشاندهنده این است که راه همین است، اگر ما بخواهیم در سایر عرصهها به پیروزی برسیم، باید از همین راه عبور کنیم راه منحصر به فرد غلبه بر تهاجم فرهنگی دشمن همینجاست. پیروزی در عرصه جهاد اقتصادی در همین جا باید جست و جو کرد. ملت مقاوم و نترس و شجاع، این کمترین پاداشی است که خدای متعالبه عنایت میکند.
نکته دیگر در رابطه با مسائل جهان اسلام است که، چشمها خون گریه میکند، دلها پر از غم و غصه است. ما از یک سو شاهد خیزش عظیم اسلامی در کشورهای مختلف هستیم و از سویی دیگر برخورد ناجوانمردانه استکبار و عوامل وابسته به آنها. مسأله لیبی را نگاه کنید چقدر مکّارانه دشمنان عمل میکنند، قطع نامه صادر میکنند، ناتو بسیج میشود برای دفاع از مردم مظلوم لیبی ولی، در اخبار میشنوید هر روز هم، قذافی دیکتاتور آنها را مورد آماج توپها، رگبارها، مسلسلها و جنگندههای هواییاش قرار میدهد و هم ناتو یک روز در میان آنها را بمباران میکند. انقلابیون به سطوح آمدند میخواهند اعلام کنند واعلام کردند ما دفاع ناتو را نمیخواهیم و خودمان از پس قذافی دیکتاتور بر خواهیم آمد. در آمریکا و انگلیس و کشورهای اروپایی چانهزنی شروع کردند، اگر قذافی برورد چه کسی میتواند تأمین کننده منافع ما باشد. اف بر شما و باید همه گفت مرگ بر امریکا. در یمن نیز حمام خون به راه انداختند. چه کسی پشتیبانی میکند از دیکتاتور یمن؟ البته مردم یمن راه را شناختند و روز به روز خیزش آنها ابعاد گستردهتری پیدا میکند و امیدواریم در همین روزهای آینده شاهد پیروزی آنان باشیم. اما مسأله مهم که حوزه به خروش آمد، مرجعیت عظیم الشّان ما بیانیه داد، حضوری با صلابت در تجمع آن روز مسجد اعظم مرجعیت از خود نشان داد. قلب مراجع از شدت ناراحتی انصافاً آدم احساس میکند مصیبت دیدهاند مراجعبزرگوارما. در بحرین امروز چه خبر است؟ شنیدهاید کم و بیش در بحرین کشتار بیرحمانه راه انداختند، زنان و کودکان امنیت ندارند، شبها به خانهها میریزند و دیوار خانهها را خراب میکنند، و من نمیخواهم به مسائل دیگر اشاره کنم. تمام چهرههای مبارز را سرکوب کردند، زندانیان را به عربستان منتقل کردند، من اینجا این پیام را به مسئولان عربستان بگویم و این نکته را به آنها اشاره کنم. شما خادم الحرمین هستید! سرزمین وحی آنجاست، آنها را بردهاید برای زیارت خانه خدا؟ یا آنها را بردهاید در زندانهای مخوفتان؟ ما از سر خیرخواهی به شما نصیحت میکنیم. آمریکا امروز در دنیای اسلام منفور است و خواست در این مقطع یک مقدار از نفرتی که مسلمانان نسبت به او دارد را بکاهد و تنفر را به شما منتقل کند، امروز شما در منطق منفور قرار گرفتهاید. فریاد مردم هند، پاکستان، مسلمانان اروپا، همه بلند است چرا این همه وحشیانه حمله میکنید؟ ما انتظار داشتیم شما به عنوان کشوری که درپایگاه وحی دارید حکومت میکنید، موقعی که در یک کشور اسلامی چنین اتفاقی میافتد نماینده و واسطه بفرستید، از کشورهای همسایه هم کمک بگیرید، حرف ملتی را که در مقابل دولتش ایستاده را بشنوید، راه حل پیدا کنید. آیا این راه حل شماست؟ این انتظار از شما بود میانجگری کنید. نه ارتش به دندان مسلح را برای کشتن زنان و کودکان بفرستید. آیا این رسم مسلمانی است؟ پیام کعبه و حرم نبوی غیر از این است که حرمت مؤمن از کعبه بالاتر است و اگرکسی صدای مظلومیت کسی را بشنود و به داد او نرسد مسلمان نیست. چرا اینچنین؟ ما انتظار داشتیم سربازان شما را در کنار مردم مظلوم غزه و در کنار مردم مظلوم لیبی و یمن ببینیم، چرا به طائفهگری دامن میزنید؟ به عدهای که ادعای رهبری دینی را دارند فتوا صادر میکنند؟ ولی مردم بحرین اگر صدای مردم مرا میشنوید بدانید که خدا با شماست. من تجربه ملت قهرمان ایران را به شما میگویم، روز 17 شهریور دستگاره طاغوت کشتار عمومی به راه انداخت، امیدها داشت به ناامیدی تبدیل میشد، اما در 22بهمن پیروزی به سراغ این ملت آمد. مطمئن باشید روزی نه چندان دور پیروزی را در آغوش خواهید گرفت و نه تنها ملت ایران بلکه همه ملتها به شما تبریک خواهد گفت.
من به یک نکته پایانی اشاره کنم این روزها حوزه علمیه ثبت نام میکنند برایپذیرش طلاب جدید. من به همه مؤمنین، کسانی که دل در گرو دین دارند و به دنبال اعتلای " کلمه الله " هستند اگر فرزندانی دارید آمادگی تحصیل در حوزههای علمیه را دارند مراجعه و ثبت نام نمایند که انشاء الله اینها ذخیرهای برای شما خواهند شد و در جهت پیشبرد اسلام عزیز تلاش خواهند کرد.
پروردگارا ما را بیامرز. مسلمانان جهان را در این وریارویی نصرت عطا بفرما. به سران کشورهای اسلامی بصیرت، آگاهی و وظیفه شناسی عنایت فرما. مردم مظلوم بحرین را پیروز وسربلند بگردان. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت کن. به مراجع عالیقدرمان ورهبر فرزانه انقلابمان عزت مرحمت فرما. پروردگارا به خیرخواهان و همه خدمتگذاران عزت عنایت فرما. وحدت کلمه را در بین ما روز به روز پررونقتر بگردان. هر کس به کشور ما، ملت ما، باورهای اعتقادی این ملت چشم طمع دوخته و با باورهای اعتقادی مردم بازی میکند همانگونه که سخنران محترم اشاره فرمودند خدایا ! چهره آنها را برای مردم آشکارتر بگردان. توطئه بیگانگان و بیگانهپرستان به آنها برگردان. حوزههای علمیه ما را، مراکز علمی و دانشگاهی مارا مؤفقتر بگردان. به زایران و مجاوران عزت و سلامت، قبولی طاعات و عبادات مرحمت فرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. خدایا ما منتظران رؤیت خورشیدیم چشم همه مارا به جمال مولایمان روشن و منور بگردان.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب العزیز
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الر حیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ.
صدق الله العلی العظیم
[2].متن حدیث: «مُحَمَّدُبْنُالْحَسَنِبِإِسْنَادِهِعَنْأَحْمَدَبْنِمُحَمَّدِبْنِعِيسَىعَنْأَبِيمُحَمَّدٍالْحَجَّالِعَنْعَلِيِّبْنِعُقْبَةَقَالَ: قَالَأَبُوعَبْدِاللَّهِعلِمَوْلًىلَهُيَاعَبْدَاللَّهِاحْفَظْعِزَّكَ- قَالَوَمَاعِزِّيجُعِلْتُفِدَاكَ- قَالَغُدُوُّكَإِلَىسُوقِكَوَإِكْرَامُكَنَفْسَكَ- وَقَالَلآِخَرَمَوْلًىلَهُمَالِيأَرَاكَتَرَكْتَغُدُوَّكَإِلَىعِزِّكَ- قَالَجَنَازَةٌأَرَدْتُأَنْأَحْضُرَهَا- قَالَفَلَاتَدَعِالرَّوَاحَإِلَىعِزِّكَ».عاملى، حرّ، محمد بن حسن،وسائلالشيعة؛ج17،ص13.
[3].كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط- الإسلامية)؛ ج4، ص، 12.
[4].«مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنِّي لَأُبْغِضُ الرَّجُلَ أَوْ أُبْغِضُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ كَسْلَاناً [كَسْلَانَ] عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَكْسَلُ».همان؛ ج5، ص، 85.
[5].متن حدیث: «علی بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ إِنَّ رَجُلًا أَتَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ إِنِّي لَا أُحْسِنُ أَنْ أَعْمَلَ عَمَلًا بِيَدِي وَ لَا أُحْسِنُأَنْ أَتَّجِرَ وَ أَنَا مُحَارَفٌ مُحْتَاجٌ فَقَالَ اعْمَلْ فَاحْمِلْ عَلَى رَأْسِكَ وَ اسْتَغْنِ عَنِ النَّاسِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ حَمَلَ حَجَراً عَلَى عَاتِقِهِ فَوَضَعَهُ فِي حَائِطٍ لَهُ مِنْ حِيطَانِهِ وَ إِنَّ الْحَجَرَ لَفِي مَكَانِهِ وَ لَا يُدْرَى كَمْ عُمْقُهُ إِلَّا أَنَّهُ ثَمَّ [بِمُعْجِزَتِهِ] »همان؛ ج5، ص، 76.
[6].«و في رواية أخرى لما رجع النبي صلى الله عليه و آله و سلم من غزوة تبوك استقبله أحد الصحابة و قد كان في يده آثار العمل، فقال له صلى الله عليه و آله و سلم:» ما هذا الذي أرى بيديك؟ «، قال: من أثر المرّ و المسحاة أضرب و أنفق على عيالي، فقال الرسول صلى الله عليه و آله و سلم له:» هذه يد لا تمسها النار».شيرازى، سيد محمد حسينى؛ الفقه، السلم و السلام، ص181.
[7].الآمدي التميمي، عبد الواحد؛ تصنيف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص 391.
|