نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» طی سخنانی در رابطه با مؤلفه های اخوت و برادری دینی بیان کردند: عناصر و مؤلفه های اخوت و برادری دینی، متعدد است لذا به چند نمونه اشاره میکنیم. اولین مؤلفه و شاخصه و عنصر کلیدی در مقوله اخوت و برادری دینی مسأله ایمان است.
ایشان در ادامه فرمودند: اگر بخواهیم میوه شیرین اخوت درست به ثمر بنشیند راهکار آن این است که، ایمان در دلها راه پیدا کند؛ یعنی زیر چتر ایمان و در زیر سایه ایمان، برادری و اخوت ایمانی در یک جامعه شکل میگیرد،
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزودند: مؤلفه دومی که در مقوله برادری و اخوت وجود دارد، همگرایی است، نکته جالبی است. معنای همگرایی یعنی تعامل سالم و سازنده و معنوی در عین پراکنده بودن از نظر هویت جغرافیایی و منطقه ای. خیلی جالب است زمانی که اخوت و برادری در جامعه بود سلمان فارسی کنار بلال حبشی قرار میگیرد، سلمان ایرانی و سلمان فارسی کنار صهیب رومی قرار میگیرد و همچنین کنار ابوذر غفاری قرار میگیرد؛ به ظاهر این ها پراکندهاند، از ملیت های مختلف هستند ولی چون اخوت و برادری دینی در این جامعه حاکم است همگرایی بین اینها ایجاد می شود و در سایه همگرایی است که این جامعه، جامعه بالنده ای است.
آیت الله حسینی بوشهری بیان کردند: و مؤلفه دیگر برای اخوت و برادری دینی، دوستی و محبت و مواساة است. با هم دوست باشند، با هم مواساة داشته باشند، دیگران را در مالشان شریک کنند. تعبیر امام صادق (ع) که فرمود: « اِنَّ مِن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَی المُؤمِنِ المَوَدَّةَ لَهُ فی صَدرِهِ المُؤاساهَ لَهُ فی مالِهِ » حق مؤمن بر برادر دیگر این است که، با تمام وجود او را دوست بدارد و در مسائل مالی او را شریک خودش قرار بدهد. سخن تا آنجا بالا میرود که کوتاهی کردن در مواسات و برادری به تعبیر رسول گرامی اسلام (ص) میفرماید: این از ولایت الله و ولایت رسول الله خارج میشود « مَا آمَنَ بِی مَنْ بَاتَ شَبْعَاناً [شَبْعَانَ] وَ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ طَاوٍ» کسی که با شکم سیر بخوابد در حالی که برادر دینی و ایمانی او گرسنه بماند، به من ایمان نیاورده، پیامبری مرا به رسمیت نشناخته است.