خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ96/03/12 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

آیت الله حسینی بوشهری گفتند: رقابت های انتخاباتی به پایان رسیده و امروز دوران اتحاد و همدلی و رسیدن به دوره اعتلای کشور است.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز 29 اردیبهشت ماه بیان کردند: خوشبختانه در مدت اخیر شاهد برگزاری انتخابات باشکوهی در کشور بودیم.

ایشان حضور حماسی مردم را گوهر درخشان عزم و اراده ملت دانستند و افزودند: در این انتخابات پس از 38 سال اعتماد ملی به این نظام به منصه ظهور رسید؛ این در حالی است که در آخرین انتخابات آمریکا 55 درصد شرکت کردند و در انتخابات ما 73 درصد مردم شرکت داشته اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کردند: از نکات جالب این انتخابات می توان به حضور ترامپ در عربستان اشاره کرد؛ انتخابات ما با حضور ترامپ در ریاض توأم شد؛ زیرا آنها آمده بودند که ملت ما را تهدید کنند؛ ولی وقتی با سیل خروشان ملت مواجه شدند قافیه را باختند و سپس مورد سرزنش مردم و اندیشمندان و رسانهها قرار گرفتند.

ایشان خنثی سازی تهدیدات دشمن را از آثار نیک این انتخابات دانستند و گفتند: این انتخابات پیروزی مردم، نظام و رهبر انقلاب بود؛ این مشارکت گسترده در کمال آرامش و متانت برگزار شد و همه اقشار و همه سلایق در کنار هم در این انتخابات شرکت کردند؛ زمانی که ملت ما این حضور را مشاهده کردند به این حضور حسادت کرده و غبطه خوردند.

آیت الله حسینی بوشهری با ذکر این مطلب که پس از انتخابات دوران رقابت پایان گرفت و امروز دوران اتحاد و همدلی و رسیدن به دوره اعتلای کشور است، عنوان کردند: در اینجا باید از سعه صدر و قانون مداری کسانی که در انتخابات شرکت کردند و پس از نظر شورای نگهبان این نظر را فصل الخطاب دانستند، تشکر کنیم.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: رئیس جمهور منتخب باید خود را رئیس جمهور همه مردم بداند؛ چه کسانی که به او رای دادند و چه کسانی که به او رای ندادند؛ ملت نیز رئیس جمهور را باید رئیس جمهور همه بدانند چه به ایشان رای داده باشند و چه نداده باشند.

ایشان با تقدیر و تشکر از رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید و دست اندرکاران انتخابات گفتند: پس از اعلام صحت انتخاباتی از سوی شورای نگهبان بیان شد که تخلفاتی صورت گرفته است که به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به مساله حج گفتند: عظمت حج بسیار مهم است؛ خانه کعبه نباید از زائر خالی بماند؛ مسلمانان هرساله به حج میرفتند و امسال نیز مسئولان بیان کردند که با دولت میزبان به توافق رسیدیم که کرامت و امنیت مردم حفظ شود که امیدواریم که چنین باشد و مردم به سلامت این عمل عبادی را انجام دهند.

55 هزار نفر از مردم مسلمان یمن به وبا مبتلا شدند و 500 نفر نیز فوت کردند؛ یکی از دست اندرکاران حقوق بشر دوستانه بیان کرد که یمن درحال فروپاشی است ولی جهان در حال نظاره است؛ مردم ما باید آنچه در توان دارند به آنها کمک کنند.

امام جمعه قم با اشاره به سالروز 15 خرداد نیز ماهیت این روز را اراده آهنین و استقلال طلبی مردم دانستند و تصریح کردند: امام راحل نقش روحانیت را در 15 خرداد برجسته میدیدند و فرمودند، راهنمایی روحانیت 15 خرداد را بوجود آورد؛ با حرکت 15 خرداد چند مساله روشن شد.

نخستین مساله آن بود که دیگر جایی برای گروههای سیاسی باقی نماند و جاذبه این گروهها از بین رفت؛ این حرکت موجب تکامل مبارزات ملت شد و مذهب و مکتب به عنوان یک سیستم حکومتی مطرح شد و چهره منافقانه شاه در این روز برملا شد و حوزههای علمیه نیز بیش از گذشته در مسایل سیاسی ورود کردند و در یک جمله باید گفت، این نهضت برخواسته از متن و غیرت دینی مردم بود به گونه ای که دشمن نسبت به آن غافلگیر شد؛ اگر حرکتهای شجاعانه شهدای 15 خرداد نبود این انقلاب به اینجا نمیرسید.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود به سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل اشاره کردند و گفتند: اگرچه این حادثه یکی از مهمترین حوادث تلخ تاریخ انقلاب ما بود؛ ولی با تشییع پیکر امام، دنیا متوجه شد که عمق علاقه مردم به امام و پیشوا و متقدایشان به چه اندازه است؛ امام یک شخصیت بی نظیر در تاریخ معاصر ما بود.

امام راحل شخصیتی بود که خدا را با تمام وجودش باور کرده بود؛ در اوج توکل به خدا بود و این مساله در مراحل پیش و پس از انقلاب مشخص بود؛ ایشان شخصیتی قوی، قاطع و در عین حال متقی و نرم خو و خوش رفتار بود؛ ایشان اسلام ناب محمدی که اسلام قرآنی و اسلام جهاد و شهادت است را برای این ملت به ارمغان آورد.

وی با ذکر این مطلب که امام راحل روح عزت و خودباوری را به جامعه ما بازگرداند، عنوان کردند: ایشان شعار «ما می توانیم» را به گفتمان ملت تبدیل کرد؛ ایشان تنها به کار سلبی بسنده نکرد؛ ایشان برنامه پیاده کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی را در دستور کار خود قراردادند؛ ایشان اثبات اصل مهم نه شرقی و نه غربی را در جامعه ما عملی کرد؛ حکومتهای دنیا وابسته به دو قطب شرق و غرب بودند ولی ایشان با ملت ایران فریاد نه شرقی و نه غربی سردادند.

یکی از ویژگیهای امام، تکیه به مردم بود؛ ایشان خود را خدمتگذار مردم می‌دانستند؛ میشل فوکو در اوج مبارزات ملت ایران به تهران آمد و در مقالهای نوشت که انقلاب اسلامی به رهبری امام، اولین انقلاب مهمی بود که در جهان معاصر رخ داد که پایههای اقتدار خود را بر روی پایههای ملت بنا نهاد و امروز نمیتوان گفت که قدرت سیاسی از دهانه تفنگ خارج میشود بلکه قدرت از حضور مردم بیرون میآید.

امام، سیاست و دین را در هم آمیخت و فرمودند که دین بدون سیاست و سیاست بدون دین وجهی ندارد؛ مخاطب امام راحل در این زمینه، کل دنیا بود؛ امام راحل ولایت فقیه را در مهندسی نظام اسلامی جایگاه داد و به خوبی این اصل مترقی را در جامعه ما تبیین کردند.

ایشان وی با اشاره به ماه مبارک رمضان نیز گفتند: ماه رمضان ماه بندگی خدا، رسیدگی به مساکین و رسیدگی به امور مردم است؛ امام علی(ع) فرمودند که در ماه رمضان، بسیار استغفار کنید؛ زیرا به وسیله استغفار گناهان شما آمرزیده میشود؛ ماه رمضان کلاس تربیت و خودسازی است و نباید از این فرصت طلایی به راحتی بگذریم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سالروز وفات حضرت خدیجه بیان کردند: ایشان در همه سختی ها در کنار پیامبر بودند و به همین خاطر پیامبر حق داشت که بفرماید که پروردگار هیچ کسی را بهتر از او نصیب من نکرد زیرا ایشان در زمانی من را تصدیق کرد که همه مرا منکر شدند و در حالی که همه مردم مرا محروم کردند ایشان همه دارای خود را در اختیار من و دین خدا قرارداد.

امام جمعه  قم در خطبه اول بیان کردند: انسانهایی که از امر به معروف و نهی خودداری میکنند خود و جامعه را دچار مشکل بزرگی به نام ضعف ایمان میکنند؛ پیامبر اکرم(ص) بیان میفرمایند که خداوند مومنی را که دین ندارد را دشمن میشمارد و این مومن کسی است که نهی از منکر نمیکند و در مقابل زشتیها عکس العملی نشان نمیدهد.

آیتالله حسینی بوشهری گفتند: یکی دیگر از مشکلاتی که به انسانهای تارک امر به معروف و نهی از منکر بر میخورد این است که این فرد از قرب الهی باز میماند؛ انحطاط شخصیت از دیگر پیامدهای ترک امر به معروف و نهی از منکر است.

ایشان در پایان از مرزداران شهید نیز یاد کردند و اظهار کردند: این مرزداران شهید جان خود برای حفظ عظمت و کیان این کشور فدا کردند.

Please publish modules in offcanvas position.