گام نخست در معرفت قرآن آشنایی با تلاوت آن است96/04/19

عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قم گفتند: از آنجا که قرآن منبع معارف است همه کسانیکه می خواهند آینده خود را براساس مبانی دینی و اعتقادی برنامه ریزی کنند،لازم است در گام نخست با قرآئت و تلاوت این کتاب آشنا باشند.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی یکی از خبرنگاری ها افزودند: در گام بعد باید با مفاهیم قرآن آشنا شد یعنی تدبر در قرآن به این معنی که واژه و لغات قرآن را بتوان خوب شناخت و به آن پی برد.

با همه حسنی که تلاوت و قرائت قرآن دارد اما بسنده کردن به قرائت کافی نیست اگر چه تلاوت و حتی قرآن در خانه نگه داشتن و به صفحات آن نگاه کردن هم اجر دارد ولی به عنوان یک وظیفه دینی و نیز گام رسیدن به زندگی مبتنی بر اعتقادات باید علاوه بر تلاوت صحیح درباره مقاصد قرآن و آنچه که از ما انتظار دارد نیز دانش و فهم داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تاکید کردند : البته کسب این فهم نیاز در محضر استاد بودن دارد ، اساتیدی که یک عمر تجربه آشنایی با قرآن دارند ، بخصوص کسانی که در بعد تربیتی و اخلاقی ، از قرآن تاثیر پذیرفته اند و در نتیجه در مکتب تربیتی قرآن بزرگ شده اند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری گفتند: این دسته اساتید هستند که می توانند الگوهای خوبی برای نسل جوان ما باشند

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه جاذبه های قرآن فراوان است گفتند: قرآن کتابی است که آیات و تعبیرات به کار رفته در آن قابل قیاس با هیچ متن عربی دیگر نیست. علت معجزه بودن قرآن هم بخاطر سبک آیات آن است . قرآن خود دعوت کرده که اگر می توانید یک آیه مثل آیات قرآن بیاورید که نه در زمان نزول قرآن کسی توانست و نه در زمان های بعد از آن ؛ این یک نکته راجع به آیات قرآن و چینش آیات آن و ویژگی های واژگانی قرآن است.

نکته دوم در رابطه با جاذبه قرآن این است که در هر عصر و زمانی پیام های خاص همان زمان را دارد. کسی از امام کاظم(ع) ، سووال می کند که چرا قرآن با اینهمه درس و تدریس کهنه نمی شود ، که امام پاسخ می فرمایند: زیرا قرآن برای یک مجموعه خاص ، جامعه خاص و زمان خاص نازل نشده است.

مفسران قرآنی بر این اعتقادند که در فاصله های کم باید به قرآن مراجعه کرد ، زیرا در هر زمانی انسان از قرآن برداشتی نو می کند ، فهمی از قرآن دارد که در گذشته این فهم و برداشت را نداشته است.این نشان دهنده ظرفیت بالای قرآن است که در عصرها و نسل های مختلف ، جاذبه و درس و پیام لازم را دارد.

ما این ظرفیت را در کمتر کتابی می توانیم پیدا کنیم اصلا این ویژگی و خصوصیات که در قرآن جمع هست را در هیچ کتابی نتوانیم پیدا کنیم چون که فلسفه نزول قرآن این بوده است همان طور که رسالت پیامبر اکرم جهانی است ، قرآن هم در راستای رسالت جهانی پیامبر نازل شده است

دیدگاه‌ها   

رضا
#6 رضا 1396-04-22 16:59
کسی که به سعید طوسی تهمت زد ابروش رفت
نقل قول کردن
فاطمه
#5 فاطمه 1396-04-21 06:49
سیدجان به وجودتون افتخار میکنم
نقل قول کردن
رزاقی
#4 رزاقی 1396-04-20 07:04
خدایا زندگی و مرگ ما را باقران قرار بده
نقل قول کردن
الیاسی
#3 الیاسی 1396-04-19 08:55
با سلام انصافاً زيباترين مطلبی كه در اين مورد خوندم حرفاي شماست كه با منطق و انديشه زلال خالي از كينه و هوس بيان شده . براي شما طول عمر باعزت دارم .
نقل قول کردن
رحیم
#2 رحیم 1396-04-19 08:53
بعد از تهمت به سعید طوسی قاری برجسته کشور قرآن کمرنگ شد خدایا عاقبت تمام شیعیان را تا ظهور اقا امام زمان ختم به خیر کن
نقل قول کردن
علی
#1 علی 1396-04-19 08:03
هرکس برای اسلام خدمت میکند خدا نگهدارشان باشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.