حضور حوزويان در دانشگاه و دانشگاهيان در حوزه‌ها افزايش پيدا کرده است94/09/05

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman2%2014.jpgمدير حوزه‌هاي علميه کشور فرمودند: در سال‌هاي اخير حضور حوزويان در دانشگاه و حضور دانشگاهيان در حوزه افزايش چشمگيري پيدا کرده است.

در سال‌هاي اخير شاهد تأکيد مکرر رهبر معظم انقلاب بر توجه هرچه بيشتر حوزويان به افزايش تهذيب و معنويات فردي در زمينه رشد کمالات روحي و اخلاقي بوده‌ايم.

ايجاد پيوند عميق بين حوزه و دانشگاه نيز يکي ديگر از دغدغه‌هاي ايشان براي مصون ماندن فضاي دانشگاه‌ها از غربگرايي و فضاي حوزه‌ها از تحجر بوده است و همواره در موضوع وحدت بين حوزه و دانشگاه به انجام کارهاي محتوايي، نظام‌مند، هدفمند و روشمند اشاره داشته‌اند.

پيرامون اقدامات صورت گرفته در زمينه ايجاد پيوند حوزه و دانشگاه در کشور و ميزان گسترش برنامه‌هاي فرهنگي حوزه‌ها با هدف رشد کمالات معنوي و اخلاقي طلاب یکی از خبرگزاری ها با حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» گفتگویی انجام داده است که در زیر می آوریم

پيوند حوزه و دانشگاه تا چه اندازه در پيشبرد اهداف نظام موثر است؟

يکي از اهداف ايجاد پيوند حوزه و دانشگاه اين است که حوزويان مؤيد دانشگاهيان و دانشگاهيان مؤيد حوزويان باشند و همگام با هم در سنگرهاي متفاوت، يکي در سنگر حوزه و ديگري در سنگر دانشگاه در زمينه پيشرفت اهداف اسلام و پيشرفت نظام جمهوري اسلامي ايران گام بردارند.

مقصود از پيوند بين حوزه و دانشگاه اين نيست که حوزويان ما دانشگاهي شوند و دانشگاهيان ما حوزوي شوند، اما در سال‌هاي اخير حضور حوزويان در دانشگاه و حضور دانشگاهيان در حوزه نيز افزايش چشمگيري پيدا کرده است.

در زمينه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه چه اقداماتي صورت گرفته است؟

در راستاي تحقق ثمرات بي‌شمار پيوند حوزه و دانشگاه در طول سال، جلسات، گردهمايي‌ها و ديدارهاي مختلف با حضور حوزويان و دانشگاهيان شکل مي‌گيرد که طي اين گردهمايي‌ها طرفين به گفت‌وگو و تبادل نظر مي‌پردازند و تا رسيدن به قله مورد نظر اين نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

طي يک نظرسنجي که از چندين حوزه علميه خواهران صورت گرفته برخي از طلاب معتقد بودند که اخيرا فضاي آموزشي و پژوهشي حوزه بر فضاي معنوي و پرورشي حوزه غالب شده است، به نظر شما علت اين ناهمگوني چيست و براي برطرف کردن اين مشکل چه برنامه‌هايي خواهيد داشت؟

ما معتقديم که ناهمگوني در اين موارد وجود ندارد، زيرا راه تهذيب و معنويت هم از مسائل آموزشي نشأت مي‌گيرد، به طور طبيعي حوزه‌ها ساعات آموزشي دارند که اين آموزش‌ها بايد ارائه شود، هر مقدار که بر درجه آموخته‌هاي طلاب افزوده شود، به همان اندازه شناخت و معرفت آنها نيز بيشتر مي‌شود.

اگر طلاب توان علمي خوب و مناسبي داشته باشند، بدون ترديد بهتر مي‌توانند در راه تهذيب نفس قدم بردارند، برنامه‌ريزي‌هاي ما در بعد پرورشي و تهذيب نيز براي حوزه‌ها، برنامه‌ريزي کافي و مناسبي بوده است.

در پايان با توجه به فرارسيدن اربعين حسيني، پياده‌روي اربعين که اکنون در ابعاد وسيع برگزار مي‌‌شود تا چه اندازه در راه تبليغ اسلام اثرگذار است؟

بدون ترديد يکي از بزرگترين اقداماتي که جامعه مسلمين با نهايت اخلاص، شور، شعور و عشق نسبت به امام حسين(ع) و در راه ترويج جهاني اسلام انجام مي‌دهند، همين مراسم پياده‌روي اربعين است که هر سال باشکوه‌تر و پرشورتر از سال‌هاي گذشته برگزار مي‌شود و همواره انعکاس جهاني اين رزمايش عظيم مسلمين منجر به معرفي اسلام در سطح جهان مي‌شود.

 

Please publish modules in offcanvas position.