نقش کانونهای مساجد در ارتقای فرهنگ جامعه 93/03/07

http://www.bushehri.net/images/busshehri/zaman%202.jpegمدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه مردم از روی فطرت علاقه مند به حضور در مساجد هستند، فرمودند: کانون ها عاملی برای جذب همیشگی جوانان به مسجد هستند و سهم بسزایی در ارتقای فرهنگ جامعه دارند.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»، با اشاره به نقش بی بدیل مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در گسترش فرهنگ دینی به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد فرمودند: مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد از جاذبه های معنوی برخوردارند و مردم به دلیل فطرتشان که گرایش به دین، دینداری و خداباوری دارند، ارتباط و علاقه خاصی به مساجد و کانون ها دارند و این بستر و ظرفیتی است برای برنامه ریزی هایی که در مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد صورت می گیرد.

ایشان با اشاره به اینکه مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد بستری مناسب برای ترویج و گسترش خداباوری است، ادامه دادند: ائمه جماعات، دست اندرکاران کانون های فرهنگی هنری و مسئولان مساجد اگر بتوانند برنامه های پر جاذبه ای را برای همه گروه های سنی طراحی کنند، می توانند موفق باشند چراکه برای جلوگیری از گرایش نسل جوان به ناهنجاری های اخلاقی؛ آموزه های دینی و تعالیم الهی باید از روایات معصوم (ع) مطرح شود و در اختیار نسل جوان قرار گیرد.

امام جمعه قم بیان داشتند: اگر دشمنان شبانه روز برای جذب جوانان ما به فرهنگ غربی تلاش می کنند مسئولان و متولیان فرهنگی جامعه دینی هم باید از ظرفیت هایی که دارند، استفاده کنند و فقط نظاره گر نباشند و تنها به آه و افسوس بسنده نکنند که نسل جوان از دست رفت. با افسوس خوردن کاری پیش نمی رود بلکه در هر نقطه ای که دشمن قدم می گذارد و برنامه ریزی می کند متناسب با آن لازم است برنامه های جذابی طراحی شود که با روح ایرانی و فرهنگ جوان سازگاری داشته باشد تا مساجد از حضور جوانان پر رنگ باشد.

ایشان افزودند: سهم کانون های فرهنگی هنری مساجد در تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است بسیار بالا است چراکه کانون های فرهنگی هنری مساجد که برای تبیین و ترویج مسائل دینی ایجاد شده اند در صورتی که برنامه های جذاب داشته باشد با استقبال جوانان روبرو می شود و این استقبال موجب می شود که جوانان به دیگر مراکز سوق نیابند. تحقق این مسئله نیازمند شروطی همچون ابتکار، خلاقیت و نوآروی متناسب با گروه هدف و طراحی و برنامه ریزی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم  برگزاری مسابقات دینی، اجرای طرح مطالعه کتاب و تعیین جایزه های مناسب برای این کار، طراحی اردوهای زیارتی و سیاحتی با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد که موجب شادابی، نشاط و تفریح جوان و تقویت انس با حوزه های دینی می شود، را از مواردی نام بردند که باید مورد توجه متولیان فرهنگی قرار گیرد و خاطر نشان کردند: اردوهای زیارتی که با مرکزیت مساجد و کانون های دینی برپا می شود، می تواند نقش بازدارنده ای نسبت به گرایش جوانان به ناهنجاری ها و مفاسد اخلاقی داشته باشد و خوشبختانه این برنامه ها در سال های گذشته مورد توجه بوده است.

 آیت الله حسینی بوشهری افزودند: علما و مسئولان فرهنگی جامعه نباید تنها به اقامه نماز جماعت در مسجد بسنده کنند اگر چه نماز جماعت خود زمینه ساز، فرهنگ دینی می شود اما باید زمینه هایی را ایجاد کنیم که نسل جوان حضور دائمی در مسجد داشته باشند. کانون های فرهنگی هنری که در جوار مساجد فعالیت دارند خود عاملی برای جذب همیشگی جوان به مسجد هستند زیرا جوان وقتی ببیند که نیازها و انتظاراتش در زمینه های مختلف علمی، آموزشی، هنری، عقیدتی و... در مسجد تامین می شود دیگر به مراکز غیر مسجد راه پیدا نمی کند.

 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در رابطه با جبران کمبود 30 هزار روحانی برای مساجد کشور بیان داشتند: برنامه ریزی هایی در حال انجام است که افرادی که در حوزه های علمیه مشغول به تحصیل هستند را با شیوه های مدیریت مسجد آشنا کنیم و در بحث طرح هجرت که در حوزه های علمیه طراحی شده است تلاش می شود، روحانیون را  برای اداره مساجد و مراکز دینی به نقاط دور دست اعزام کنیم.

نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری اظهار کردند: امکانات حوزه های علمیه در مقابل انتظاراتی که وجود دارد، محدود است و تلاش ما بر این اساس است که با امکانات محدود حداکثر استفاده را ببریم و ظرفیت کار را ارتقا دهیم اما باید در این زمینه همه ظرفیت های نظام به حوزه علمیه کشور کمک کند تا حوزه در انجام رسالتش موفق باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.