نقش عالم و فقیه در هدایت جامعه چیست ؟94/12/18

http://bushehri.net/images/0bushehri/bushehri_14_20151106_1701575670.jpgحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» نماينده مردم شريف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبري طي سخناني با اشاره به روايتي از حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله) درباره نقش عالم و فقیه در هدایت جامعه عنوان کردند: نبی نازنین اسلام(ص) در رابطه هدایت فقیهان در جامعه فرموده است « إِنَّ مَثَلَ الْعُلَمَاءِ فِي الْأَرْضِ كَمَثَلِ النُّجُومِ فِي السَّمَاءِ يُهْتَدَى بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْر» هدایت عالمان در زمین مانند روشنایی ستارگانِ آسمان در تاریکی خشکی و دریا است. حضرت در روایتی دیگر فرموده است «حُضُورَ مَجْلِسِ عَالِمٍ أَفْضَلُ مِنْ حُضُورِ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ مِنْ عِيَادَةِ أَلْفِ مَرِيضٍ وَ مِنْ قِيَامِ أَلْفِ لَيْلَةٍ وَ مِنْ صِيَامِ أَلْفِ يَوْمٍ وَ مِنْ أَلْفِ دِرْهَمٍ يُتَصَدَّقُ بِهَا عَلَى الْمَسَاكِينِ... أَنَّ اللَّهَ يُطَاعُ بِالْعِلْمِ وَ يُعْبَدُ بِالْعِلْمِ وَ خَيْرُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَعَ الْعِلْمِ»؛ حضور در مجلس عالم از تشییع جنازه هزار مؤمن، عیادت هزار مؤمن، نماز در دل شب، هزار روز روزه، هزار درهم صدقه به مسکین و... برتر است. حضرت در ادامه می‎فرمایند خدا با علم، اطاعت و عبادت می‎شود و تمام خیرهای دنیا و آخرت در پرتو علم است.

ایشان ادامه دادند: در روایات ویژگی‎های بسیاری برای علم آمده است که از آن جمله می‎توان به این دسته از روایات اشاره کرد: « ثمرة العلم العمل به» «ثمرة العلم العبادة»؛ « ثمرة العلم إخلاص العمل »؛ لذا علمی تاثیرگذار و شایسته تکریم است که انسان به آن پای بند باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزودند: از آن جایی که در دین اسلام، علم از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است، به دنبال آن عالمان نیز دارای مقام ویژه‎ای هستند. امام رضا(ع) در روایتی فرموده است «إِنَّ الْفَقِيهَ مَنْ أَفَاضَ عَلَى النَّاسِ خَيْرَهُ»؛ به تعبیر امام رضا(ع) فقیه حقیقی آن کسی است که خیر او به مردم برسد و مردم از برکات او درجامعه بهره‎مند شوند و در پرتو حضور او در جامعه، مردم دین خود را تکمیل کنند. لذا در طول تاریخ مشاهده می‎کنیم که فقیهان ما به عنوان شمع‎های درخشان، نقش‎آفرین بوده‎اند و با عمل و گفتار خود، در جامعه تأثیرگذار بودند و تنها با یک جمله و فتوا حکومت‎های طاغوت را واژگون می‎کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.