نقادی و پذیرش عالمانه زمینه ساز علم آموزی صحیح است93/07/01

http://bushehri.net/images/busshehri/zaman%2018.jpegحضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته» نقادی و پذیرش عالمانه موضوعات را از تاکیدات اسلام دانستند و فرمودند: برای آموختن یک علم به طور صحیح باید روحیه نقادی را در خود تقویت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در جمع مدیران آموزش و پرورش استان قم با اشاره به محروم بودن بسیاری از طبقات اجتماع از حق تحصیل در حکومت های گوناگون، اظهار کردند: پس از همه اینها اسلام، تعلیم و تعلم را حقی همگانی معرفی کرد و حتی مسأله علم و رفتن به سوی دانش در اسلام به عنوان یک فریضه بیان شده است.

ایشان افزودند: آیات و روایات گوناگونی به منظور ایجاد انگیزه برای رفتن به دنبال علم از سوی مسلمانان وجود دارد و در حقیقت علم آموزی دارای جایگاه و اهمیت والایی در اسلام است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه زمان خاصی برای آموزش علم و دانش در اسلام در نظر گرفته نشده است، بیان کردند: عبادات مختلف دارای زمان مشخصی هستند اما برای علم آموزی هیچ زمانی تعیین نشده تا مسلمانان در هر لحظه از عمر خویش به دنبال ارتقاء معارف و دانش های خود باشند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه دادند: باب العلم در روایات اسلامی وجود دارد و این امر هم نشان دهنده جایگاه بالای علم و دانش است؛ از نظر مکان هم محدودیتی برای علم آموزی در نظر گرفته نشده و همه این موارد برای سوق دادن مسلمانان به سمت کسب علم و دانش هستند.

ایشان خاطرنشان کردند: معلمان باید دارای خصوصیاتی باشند تا اسلام آنها را به عنوان معلم واقعی بشناسد اما برای علم آموزی و حکمت آموزی عنوان شده که این امر، گمشده مومن است، برای یافتن آن به هر کجا باید سر زد و حتی برای آموختن علم و دانشی که برای جامعه اسلامی مفید باشد می توان به استاد غیر مسلمان هم مراجعه کرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش در نظام اسلامی تصریح کردند: تلاش وزارت خانه و ادارات کل آموزش و پرورش در استان ها -به ویژه قم- برای شروع یک حرکت موفق ستودنی است.

ایشان بیان کردند: نظم و ترتیب و آماده بودن امکانات مورد نیاز برای دانش آموزان یکی از مهمترین اموری است که آموزش و پرورش باید به آن توجه داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری، انسان را دارای ویژگی و توانایی رسیدن به لقاء الله دانستند و افزودند: البته باید ساز و کار لازم را برای این امر مهیا کرد؛ پنج ویژگی جسمی، فکری و دانشی، معنوی، روحی، روانی و اجتماعی در حقیقت عناصر کلیدی رسیدن به کمال در انسان هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.